iStrategy: Coca-Cola over zijn « fans first » strategie

Vorig artikel Volgend artikel

iStrategy: Coca-Cola over zijn « fans first » strategie

Michael Donnelly  sprak tijdens het congres iStrategie over hoe Coca-Cola afstapt van het blast verhaal waarmee ze zo bekend werden in de jaren 70,80 en 90. Het is tijd geworden om sociale media te omarmen en vanuit je brand lovers je strategie uit te bouwen. En dat de consument coca-cola een warm hart toedraagt blijkt uit onderzoek, waar het meest gebruikte woord in alle opmerkingen over coca-cola “LOVE” was. Een overzicht van de bevindingen van coca-cola’s presentatie op iStrategy:

Michael_donnelly
  • Vroeger was coca-cola gekend van de superball advertenties en massa reclame, het aandeel social marketing stijgt gigantisch het afgelopen jaar, dus weg van massa en naar persoonlijke marketing: “be where the consumer is”
  • Heel veel social marketers verklaren zich maar al te gemakkelijk expert, terwijl het medium nog geen 5 jaar bestaat… dus geloof je eigen initiatieven en stel experts in vraag
  • Mensen spreken over coca-cola… meer dan 5000 vermeldingen per dag
  • Meest gehoorde woord… LOVE
Love
  • Minder dan 1% negatieve berichten
  • Mensen maken crazy video’s, zonder coke’s ondersteuning, bv. de Mentos video’s en vinden ze bij coca-cola “de max”  en als ze het vragen, dan krijg je foto’s binnen het uur van mensen op 3200m hoogte…
  • Twee keer zo “engaged” als de eerste concurrent (nvdr. Pepsi)
  • Campagnes zijn gebaseerd op een onderbouwde relatie, geen traditionele 6 marketing blasts per jaar
  • Meer dan 5 miljoen fans op Facebook, dus als je een campagne start, begin je eerst met deze 5 miljoen.
  • Verkozen tot Facebook’s nummer 1 op gebied van meest actieve facebook pagina/groep, voor A brands zoals Starbucks, Disney, Victoria’s Secret en iTunes
  • Je moet je fans verdienen, niet betalen met een gratis bagel!
  • Op Facebook: 1 pagina voor ALLE landen, maar wel met deep links naar verschillende tabs, dus zoals Michael het zo goed verwoorde: “leverage from the mohership”
  • Key is aantrekkelijke content bieden:
    • Expedition 206: 3 uitverkoren coke fans kunnen 206 landen bezoeken in 365 dagen. Ze worden de eerste reporters voor een brand
    • Vitamin Water campagne “Flavour creator”: fans maken de volgende smaak en etiquette voor Vitamin Water.
      • In minder dan een maand werden er 40.000 unieke etiquetten ontwikkeld
      • Het eindproduct dat in de winkels ligt is ook dat wat een consument ontwikkeld heeft
Vitamin_flavour

Voor nog meer tips (strategie, de link naar de presentatie etc) van Coca-Cola , lees deze op “101 Interactive Marketing Blog


Door: Hans Smellinckx

 

 

 

 

 

 

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies