Jongeren: liever chatten dan twitteren

Vorig artikel Volgend artikel

Jongeren: liever chatten dan twitteren

Hoewel persoonlijk contact bij bijna een derde van de jongeren favoriet is (29%), gebruikt de helft het liefst een chatprogramma of online telefoniedienst om met hun vrienden in contact te blijven. Twitteren en bloggen zijn zaken waar deze doelgroep nog weinig aandacht aan besteedt (2%). Dit blijkt uit onderzoek van Ecreation onder bijna 1.500 jongeren via het interactieve platform World of Alice.

In het onderzoek werd de respondenten gevraagd naar hun online gedrag. Bijna de helft (48%) geeft aan per dag tussen de 1 en 3 uur online te zijn en 40% is zelfs langer dan 3 uur per dag online. Van alle ondervraagden besteedt de helft online de meeste tijd aan chatten en bellen. Het onderhouden van persoonlijke profielen op deze sites wordt door bijna één op de vijf als belangrijkste online activiteit aangemerkt.

Gevraagd naar hun interactie met bedrijven zegt 36% het liefst via e-mail contact te hebben. Minder populair zijn de persoonlijke en telefonische afhandeling van vragen en klachten. Hiervoor kiest respectievelijk 29% en 26% van de respondenten. Om de jongeren te bereiken met reclameboodschappen kunnen bedrijven beter geen televisie, banners op websites of e-mailreclame inzetten. Maar liefst 71% geeft aan dit de meest irritante vormen van reclame te vinden. Ook het principe van een gratis sms’je voor elke ontvangen reclameboodschap is nog lang geen algemeen goed. Eén op de tien bestempelt deze reclamevorm als irritant. De oude, vertrouwde folders in de brievenbus zijn favoriet, evenals digitale nieuwsbrieven en reclame die aangeboden wordt via chatbots.

“Je ziet dat jongeren een sterke voorkeur hebben voor communicatievormen waar ze zelf de hand in hebben. Het maakt daarbij niet uit of het gaat om persoonlijke of zakelijke contacten”, zegt Sjoerd van Dijk, managing director bij Ecreation. “Het is belangrijk om als bedrijf een communicatiestrategie uit te stippelen die aansluit op deze behoefte. Het gegeven dat veel jongeren bij voorkeur communiceren via Live Messenger, voorheen MSN, biedt voor bedrijven aanknopingspunten om via Instant Messaging deze doelgroep te bereiken.”

 

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies