Kleine bedrijven niet tevreden met internetstrategie

Vorig artikel Volgend artikel

Kleine bedrijven niet tevreden met internetstrategie

Kleine bedrijven zijn niet echt tevreden met hun aanwezigheid op het internet. Dat blijkt uit een onderzoek van het bureau Webvisible. Minder dan de helft van bedrijven uit de KMO-sector blijkt een website te hebben, terwijl de rest niet echt actieve pogingen onderneemt om trafiek naar zijn online adres te trekken. Bovendien zijn ze over het algemeen niet tevreden met hun online marketing. Zo zegt 51 procent dat hun website slecht tot matig geschikt is om nieuwe klanten te recruteren. Slechts 7 procent zegt dat het aantrekken van nieuwe bezoekers de belangrijkste marketingdoelstelling is van hun website en meer dan 60 procent besteedt minder dan drie uur per week aan de marketing van hun website. Drie op tien van de kleine bedrijven doet trouwens helemaal niet aan internetreclame.

Uit het onderzoek van Webvisible blijkt dat 99 procent van alle eigenaars van kleinere ondernemingen rechtstreeks betrokken zijn bij de marketingcampagnes van het bedrijf. Hoewel 65 procent toegeeft dat het heel belangrijk is om te weten waar klanten vandaan komen, zegt slechts 9 procent tevreden te zijn met de online marketingstratie van zijn bedrijf. Bijna 80 procent van de kleinere bedrijven investeren trouwens ook minder dan 10 procent van hun budgetten aan marketing. De helft daarvan besteedt bovendien minder dan 10 procent van dat marketingbudget aan online campagnes. Verder zegt bijna 80 procent op dezelfde plekken reclame te voeren als zijn concurrenten. Drie op tien vindt dat zijn bedrijf betere marketing voert dan zijn concurrenten.

Toch zegt Webvisible dat de situatie aan het verbeteren is. "Zo voert 43 procent van de kleine bedrijven aan de voorbije twee jaar het gebruik van zoekmachines in hun marketingcampagnes opgevoerd te hebben," stippen de onderzoekers aan. "Daarbij zegt 23 procent minder gebruik te maken van gouden gidsen, terwijl 42 procent minder gebruik maakt van plaatselijke kranten. Bij een kleine groep van early adopters is er ook een grote groei in het gebruik van video, sms-berichten, e-mail en mobiele telefonie." Er blijft volgens de onderzoekers echter wel een grote kloof bestaan. Zoekmachines zijn voor kleine ondernemingen immers zelf het belangrijkste kanaal geworden om lokale producten en diensten op te zoeken. Zeven op tien gebruikt nu meer zoekmachines dan twee jaar geleden. Bovendien weet 84 procent wat een gesponsorde link betekent.

[Gebaseerd op: Managing21]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.