Krant heeft digitale revolutie niet begrepen

Vorig artikel Volgend artikel

Krant heeft digitale revolutie niet begrepen

In tegenstelling tot wat velen beweren, heeft de krant nog wel degelijk een toekomst. Dat zegt Jonah Bloom, hoofdredacteur van het magazine Advertising Age. Wel mogen kranteneigenaars volgens hem zich niet richten op winst op korte termijn en moeten ze begrijpen waar de lezer naartoe gaat. In die toekomst wordt volgens Bloom veel te weinig geïnvesteerd. Hij voert aan dat slechts weinig kranten een duidelijke strategie voor de toekomst hebben, terwijl er volgens hem voor de kranten talloze opportuniteiten liggen te wachten.

De consument is volgens Johan Bloom helemaal niet gestopt met het lezen van kranten. "Uit een onderzoek van PriceWaterhouseCoopers blijkt dat 50 procent van de online lezers evenveel tijd aan de krantencontent besteedt dan in het gedrukte tijdperk en 35 procent zegt nu zelfs meer aan de krant te besteden," benadrukt hij. "Ondertussen zijn er ook nieuwe en snel groeiende nieuwsorganisaties bijgekomen." Daarbij verwijst hij onder meer naar Politico, dat amper achttien maanden geleden werd gelanceerd, maar nu al zeventig mensen in dienst heeft en 60 procent van zijn inkomsten uit zijn gedrukte editie haalt.

Bloom geeft toe dat reclame op het internet op het vlak van inkomsten niet te vergelijken valt met reclame in gedrukte media. "Maar online is het potentiële publiek veel groter, met veel kleinere productie- en distributiekosten," voert hij aan. "Dat creëert een potentieel gigantische inkomstenbron. De Britse krant The Guardian heeft slechts een oplage van 400.000 exemplaren, maar kreeg vorige maand wel meer dan twintig miljoen bezoekers op zijn website." Het is hier dat het probleem volgens Bloom nijpt, want hij stelt dat vele kranten het nagelaten hebben om voldoende te investeren in de digitale technologie en talent om zelf dergelijke successen te realiseren."

"Vele kranten beschouwen het internet nog altijd als een supplement, zelfs al is het duidelijk geworden dat het internet het belangrijkste nieuwskanaal zal worden," zegt Jonah Bloom. "Er is nagenoeg geen enkele krant waarvan gezegd kan worden dat hij zijn gedrukte content daadwerkelijk heruitgevonden heeft. De krantenpagina's staan nog altijd vol met saaie en zwaarwichtige stukken, met onderwerpen die blijkbaar gekozen zijn door de instituten waarover wordt geschreven in plaats van onderwerpen die de lezer wellicht in belangrijke mate interesseren."

Evenmin tonen de kranteneigenaars volgens Bloom de nodige creativiteit om inkomsten te halen uit hun online publiek. "Het blijft grotendeels bij banners, maar niemand blijkt te overwegen om bestaande content te gebruiken voor specifieke reclamebehoeftes, om content te verkopen aan andere bedrijven of verkoopsinspanningen te leveren voor andere websites," voert hij aan. "Dat zou de kranten kunnen doen evolueren tot zwaar winstgevende reclamenetwerken, maar deze mogelijkheden blijven grotendeels onbenut."

Verder blijven kranten volgens hem een massaal dood gewicht buiten de redactie mee te zeulen. "Volgens het Bureau of Labor Statistics werken er in de Verenigde Staten ongeveer 350.000 mensen voor de krantensector," voert hij aan. "Maar daarvan is slechts 10 procent reporter of redacteur. In de digitale wereld heeft men een veel hogere proportie contentproducenten nodig om materiaal te creëren dat door het publiek graag gelezen wordt. Wat doen die andere 90 procent mensen dat zoveel belangrijker zou zijn?"

 

[Bron: Managing21]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.