'Kun je met bloggen je brood verdienen?’ Nee, dus

Vorig artikel Volgend artikel

'Kun je met bloggen je brood verdienen?’ Nee, dus

Wie maandelijks 100.000 bezoekers op zijn blog ontvangt, zou daarmee volgens  eerdere berekeningen van Technorati zo’n € 58.000 verdienen. Dan Lyons, een Amerikaanse blogger die met zijn 'Geheim dagboek van Steve Jobs' tot 1.5 miljoen bezoekers per maand trekt, zou dus in theorie een rijk man zijn? Maar hij maakt brandhout van Technorati’s berekeningen, want in zo’n maand verdiende hij gemiddeld € 804. De dag dat de New York Times een artikel aan hem wijdde, bezochten meer dan 500.000 mensen zijn blog en verdiende hij... € 80 aan Google Ads. Naar eigen zeggen kon hij dus maar beter hamburgers bij McDonald's gaan bakken.

De cijfers van Technorati zijn gebaseerd op een elite van schrijvers die inderdaad wat geld verdiend met bloggen. Zo zou de top 10% van de bloggers gemiddeld €14.600 per jaar uit advertentie-inkomsten puren, of € 1.200 per maand. Niet direct een som om een job te laten staan. Verder berekende Technorati dat de gemiddelde blogger €154 per jaar aan zijn hobby overhoudt.

De conclusie is simpel: user-generated content en advertenties gaan niet samen. Wie 20.000 pageviews per maand weet te genereren zal daar maandelijks tussen de € 18 en € 136 aan overhouden naargelang de kost van de advertenties die op een gegeven moment op je site worden vertoond.

Zijn er alternatieven? Niet echt: Scoopt, een agentschap dat foto’s van burgerjournalisten aan de man trachtte te brengen sloot vorige week de deuren omdat traditionele media niet bereid zijn geld te betalen voor foto’s van derden. Ook het schrijven van resensies betaalt peanuts.

Toch is er geld aanwezig en zijn ook sommige blogs ware goudmijnen. Gadgetblog Gizmodo genereert 98 miljoen pageviews per maand en is volgens eigenaar Gawker Media ‘fantastisch winstgevend’. Dooce, een dagboekblog dat wordt bijgehouden door een Amerikaans echtpaar brengt jaarlijks tussen de 500.000 en 1 miljoen dollar op, aldus gegevens van Federated Media, dat de reclameregie voor de site verzorgt.  Michael Arrington’s TechCrunch genereerde 3 miljoen dollar in 2007, vorig jaar nog meer zelfs… en dichter bij huis publiceerde Hyped.nl vorige week een lijst met de meest waardevolle Nederlandse blogs, gebaseerd op data afkomstig van de Stichting Internetreclame, Alexa.com en weblog zoekmachine Technorati.com.Volgens de lijst zou het Nederlandse shocklog Geenstijl.nl € 14 miljoen waard zijn.

Technorati indexeerde vorig jaar niet minder dan 112.8 miljoen blogs. Volgens berekeningen van Lyons werd in 2008 in totaal € 317 miljoen aan advertientiebudgetten over dit groot aantal blogs verdeeld. Deel het ene door het andere en je houdt minder dan 3 euro per blogger per jaar over. Maar indien één blogger €50.000 verdient betekent dat ook dat 20.000 van zijn collega’s met helemaal niets naar huis moeten gaan.

In het ganse blogcircus is er dus maar een duidelijke winnaar, en dat is… Google

[Bron: TechRadar]