Lifestreams vervangen blogs

Vorig artikel Volgend artikel

Lifestreams vervangen blogs

Bloggen is over zijn hoogtepunt heen, zo lijkt het. Van de naar schatting 200 miljoen blogs wereldwijd ligt het grootste gedeelte er stil en verlaten bij. Veel bloggers kost het te veel tijd en het levert ze te weinig op. Technorati, een gespecialiseerde zoekmachine voor weblogs, schat dat 60 tot 80% van de bloggers reeds na een maand er de brui aan geeft.

Jaap Bloem van het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie heeft wel een verklaring. `Je houdt het gewoon niet vol. De concurrentie is immens: het is krabben en bijten. En om weblogs financieel renderend te krijgen is een groot probleem.`

Veel voormalige bloggers stappen daarom over op zogeheten `lifestreams`. Hier kunnen mensen de hele dag kwijt aan anderen wat ze doen, denken en bekijken. Een van de bekendste lifestreams is Twitter. Hier kunnen internetters bloggen combineren met instant messaging, hetgeen ook wel microblogging wordt genoemd. Jaiku van Google en Friendfeed zijn andere voorbeelden van dergelijke netwerken.

[FD]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.