Lijstjestijd : interactieve marketing trends 2010

Vorig artikel Volgend artikel

Lijstjestijd : interactieve marketing trends 2010

Het einde van het jaar komt naderbij en dan is de tijd aangebroken voor niet alleen de goede voornemens, maar ook de lijstjes. Bij deze de interactieve marketing trends van www.onlinemarketingmanager.be  en voeg gerust je eigen trends toe in de comments :

  • Neuromarketing: het kunnen nagaan of een e-mail, website, campagne succes gaat hebben door mee te kijken in de brein van de mensen en op wetenschappelijke basis op voorhand te kunnen inschatten of iets gaat werken of niet. Ver van ons bed show, wel, bedrijven zoals bijvoorbeeld Netway (www.netway.eu) passen dit elke dag toe

 

  • E-mail marketing levendiger dan ooit: wie ooit dacht dat social media het einde aankondigde van e-mail marketing heeft het fout en in 2010 zal dat maar al te duidelijk worden, het is 1 van de sterkste pijlers binnen het digitale medium en zoals share.com het becijferde (studie november 2009), zelfs het meest gebruikt om content te delen.

 

  • Infobesitas (term die Molblog voorstelde): mensen krijgen genoeg van de massa aan informatie die ze krijgen en gaan meer en meer “stop” beginnen te zeggen en echt rustpauzes beginnen in te bouwen ver van alls info drukte weg.

 

  • Behaviour marketing: doordat de Europese Commissie de cookie richtlijn bekrachtigd heeft ten voordele van de adverteerders, is de weg vrijgemaakt voor slimme reclame, die rekening houdt met de wereld waarin de klant zich bevindt. Aan de bedrijven nu om dit goed te benutten en het niet te misbruiken (relevantie aanbrengen is key)

 

  • The i community: tot voor kort moesten we nog deel uitmaken van een groep, was je “iemand” als je 100’den Facebook vrienden had. De stroming die nu bestaat is dat dat juist uncool is en dat je dus terugkeert naar het individu. Het is dus uitermate belangrijk om als bedrijf deze individu te valoriseren en ook te gaan benaderen als een individu. Dus algemene nieuwsbrieven waar iedereen in België of Nederland dezelfde promotie krijgt, kun je beter stoppen met versturen… En voor de kritikasters onder ons moeten ze weten dat de technologie om dit te kunnen doen al jaren bestaat, het is nu aan de bedrijfswereld om die ook te gebruiken.

 

  • Integratie is key: doordat de i community op een héél persoonlijke wijze wilt benaderd worden, zijn de bedrijven verplicht om zoveel mogelijk processen met elkaar te integreren en dit eerst op punt te hebben staan alvorens te gaan denken over sociale marketing. Elke kink in de kabel kan negatieve effecten hebben op je naamsbekendheid en brand value. Dus niet alleen een 360° view hebben, die ook te gaan gebruiken in elke uiting naar je klant.

 

  • Search wordt heel persoonlijk en semantisch: het semantische web zal mainstream worden met opnieuw een hele resem aan toepassingen die gelanceerd zullen worden. (en hopelijk gaan we het niet web 3.0 noemen)

 

  • David & Goliath: het verhaal van de kleine kruidenier op de hoek van de straat die de goliath verslaat (de tesco’s, AH’s en dergelijke op onze planeet) wordt een werkelijkheid. Mensen zijn op zoek naar het unieke doordat ze persoonlijk benaderd  willen worden. Het zal daarom ook key zijn dat die kleinere spelers ook digitaal actief zijn want daar begint meestal de zoektocht van de klant. Kortom, de kruidenier op de hoek kan perfect bestaan indien hij verder gaat dan alleen maar op de hoek te bestaan. Voorbeelden zijn er legio, bv. Lolala, een speelgoed winkel in Wilrijk (België) die zijn klanten uitnodigt voor een koopzondag via e-mail en hieraan een speciale korting hangt, uitsluitend voor de internet klanten (op een moment dat Bart Smit in centrum Antwerpen dicht is). En ja, mensen doen die inspanning om ernaartoe te rijden omdat ze juist persoonlijk behandeld worden.

 

  • Groene technolgie: groene energie, groene toepassingen  etc. Groen zijn kan hip en cool worden. Wie wil er nu niet een hippe trendy zitbank die je GSM of laptop oplaadt, of een rugzak die je iPhone oplaadt door gebruik te maken van zonnecellen. Buigbare zonnecellen hebben hun intrede gedaan in 2009, dus 2010 wordt het jaar van de toepassingen. Website eigenaars en dan vooral hun IT team zullen meer en meer kijken naar groene energie om het server park levend te houden. Waarom geld spenderen als het ook gratis aangeboden wordt door moeder natuur. En kan weer een handig label zijn die je gebruikt naar je klanten toe…

 

  • Twitter, ,eindelijk een reden van bestaan: eind 2009 tekende Twitter een overeenkomst met Google en heeft het eindelijk een reden van bestaan(tot voor kort was het leeuwendeel van de berichten hoegenaamd niet business gerelateerd en haakte de meeste mensen af na een maand te twitteren) .Zo gaan het komend jaar de tweets ook te voorschijn komen bij zoekresultaten op Google. Natuurlijk wil dit ook zeggen dat als je twitter als kanaal gaat gebruiken je je ook moet realiseren dat ook de negatieve berichten te voorschijn zullen komen, dus zoals bij blogs… ga niet over 1 nacht ijs.

En om de discussie nog meer te openen, de grootste hoax: social e-mail marketing. Is een term die er geen is. Het is niet omdat je een add this knopje in je email stopt dat je plots aan social marketing doet. Dit moet veel verder gaan en daarom is het eigenlijk een lege verpakking. Ofwel heb je e-mail marketing met zijn eigen regels, ofwel heb je social marketing en ja, email komt hier ook om de hoek kijken, maar puur als systeem om het bericht te versturen…

Nu is het aan jullie…

 

 

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies