Location-based marketing wordt bigger business

Vorig artikel Volgend artikel

Location-based marketing wordt bigger business

Is er nog een blogger of marketeer die geen iPhone heeft? Ondergetekende ondermeer: ik koos voor een Android-toestel. Zijn er nog mensen die geen smartphone hebben? Heel veel. Maar met de steeds lagere prijzen en de duidelijke marktvraag naar “slimme” mobiele toestellen, zal het niet lang duren voor de meeste mensen een combinatie van een telefoon, fototoestel, GPS en mobiel Internetapparaat in hun broekzak hebben.

Terwijl iedereen naar social media kijkt, gaat de mobiele evolutie trouwens veel sneller: ik adviseer bedrijven om snel werk te maken van hun mobiele aanwezigheid. Mobile search is er al, mobile e-mail wordt steeds belangrijker en – met bedrijven als Google en Apple als voortrekkers – komt er een steeds bredere waaier van diensten.

De combinatie van plaats, persoon, communicatie en content zorgt ook voor een explosie van zogeheten location-based services. Dat begrip kun je natuurlijk heel ruim opvatten maar diensten als Foursquare kun je er zeker bij rekenen. En ook Google zal een steeds prominentere rol spelen. Ik gebruik Foursquare nu een poosje al moet ik toegeven dat ik in het begin het nut er compleet niet van in zag.

Het was  pas na een babbel met Olivier Blanchard, een overtuigd gebruiker die het voordeel heeft in de VS te wonen waar men nu eenmaal wat “verder” staat - dat ik het nut als marketeer snapte.

Vandaag zit Foursquare nog in een stadium waar veel mensen het gebruiken om te zeggen waar ze zijn maar het wordt een relevante promotie- en marketingdienst. Relevant voor zowel de adverteerder als gebruiker.

Ik woon in “the middle of nowhere”. En zelfs hier, in deze uithoek van ons land, is er iemand die het voordeel snapt: een restaurant dat aan iedere persoon die komt en zich aanmeldt met Foursquare (uiteraard hopend op een goede review) een gratis aperitief schenkt. Een eenvoudig voorbeeld maar een voorbeeld.

Wie gaat met 1,5 miljard USD aan de haal?

Of het nu Foursquare, Facebook Places (dat veel kritiek krijgt), Google of gelijk welke andere speler wordt (denk aan de vele mogelijkheden die Google al aanbiedt en zal blijven introduceren): het doet er niet toe. Wat wel vaststaat is dat de markt van location-based reclame snel zal groeien.

Volgens een recent rapport van ABI Research zullen adverteerders tegen 2015 ongeveer 1,5 miljard USD spenderen aan location-based services.

Dat is niet gigantisch veel. En vaak hebben zulke voorspellingen het fout. Maar voor één keer denk ik dat de verwachtingen te conservatief zijn.

De markt is nog niet matuur, er zijn verschillende spelers en modellen en er is nog weerstand bij veel mensen (de mobiele telefoon is echt een privé ding, volgens mij een belangrijke reden waarom direct marketing via pakweg SMS nooit echt zal aanslaan tenzij het opt-in…location-based is).

Maar toch: recente andere onderzoeken tonen aan dat veel mensen er open voor staan. Hoe slaag je er als marketeer in? Zoals steeds is mijn antwoord simpel: wees relevant en denk aan de gebruiker. Punt.

En wie het gros van de inkomsten uit de location-based markt zal halen blijft afwachten. Wat denk jij?

J-P De Clerck (@conversionation)

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies