Marketeers moeten 50-plussers anders benaderen

Vorig artikel Volgend artikel

Marketeers moeten 50-plussers anders benaderen

Nu Madonna en Sharon Stone vijftigers zijn, worden adverteerders zich er meer van bewust dat senioren allesbehalve een heterogene doelgroep vormen. De oude stereotypen gelden niet meer. Iemand van 55 heeft een ander levenspatroon dan iemand van 75 en bevindt zich ook in een andere levensfase. Een voor de hand liggende conclusie, maar 55% van de ouderen vindt dat adverteerders de groep niet als mondige, intelligente consumenten benaderen.

Een derde van de 50-plussers vindt zich afgebeeld als ouderwets en tegen technologische vernieuwing. Onterecht, want ouderen maken bijvoorbeeld veelvuldig gebruik van prijsvergelijkingsites en online informatie doet ze vaak van merk switchen. Ze zijn dan ook minder merktrouw dan adverteerders denken. Slechts 39% houdt het bij merken die ze altijd kochten en een groot aantal laat zich leiden door lage prijzen. Ruim een kwart zegt dat online reclame en e-mail hun aankoopbeslissingen beïnvloedt. Mond-tot-mond en aanbeveling door vrienden scoort met 43% hoger, maar televisiereclame wordt door slechts 15% genoemd en advertenties in dagbladen en tijdschriften door 12%.

Verder zeggen 50-plussers dat ze ongewild veel reclame krijgen voorgeschoteld voor levensverzekeringen, verzorgingshuizen, incontinentieproducten en mondprothesen. Ze zouden liever reclame zien voor reizen, kleding, auto`s en datingmogelijkheden.


[Bron : Marketing Week]