Marketing Day: Patrick Collister over brands en vertrouwen

Vorig artikel Volgend artikel

Marketing Day: Patrick Collister over brands en vertrouwen

De marketing Day 2010 gaat volledig over brands en vertrouwen die de brands moeten winnen. De consument verliest hoe langer hoe meer het vertrouwen in de brands. De vraag is alleen hoe lang het gaat duren vooraleer we een gevecht tussen de twee titanen gaan krijgen (consumenten en brands)

Logos-md_02

De key take-aways waren:

  • data wordt aanschouwd als de olie van een organisatie, maar weet wel dat olie smerig is en eigenlijk een schaars goed
  • Brands moeten denken in consitentie, continuiteit, ethisch en vooral in vertrouwen winnen
  • Vertrouwen komt niet van de eerste dag. Je moet er aan werken en denken op lange termijn
  • Enkele grote brands gaan wel volledig in de mist:
    • De Mercedes A klasse die omvalt
    • Ford en Toyota's die crashen
    • Nestlé die zijn consumenten beschimpt als ze aangeven dat Nestlé met Kitkat het regenwoud verwoest voor palmolie.
    • Nestlé opnieuw: verkleedde hun promo team als verpleegsters en gin in ziekenhuis promo voeren voor melkpoeder, waar later bleek dat er chemicaliën inzaten... kortom, wie vertrouw je dan?
  • Brands worden niet meer vertrouwd, in 1997 was dit nog 57%; in 2008 is het vertrouwen gezakt naar 22%
  • Een grote crash is niet ver weg: de stock options van de grote merken stijgen, maar het vertrouwen daalt... wel wanneer gaat er een clash plaatvinden die nog groter zal zijn dan de financiële crisis? Wanneer gaan consumenten de grote rbands opgeven?
  • Een brand kan maar vertrouwen krijgen als het hangt aan de menselijke waarden van een consument. Probeer menselijk te zijn.

Trust begint met being human!

Door: Hans Smellinckx

www.onlinemarketingmanager.be

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies