Media-aandacht bepaalt kwart van je merkwaarde

Vorig artikel Volgend artikel

Media-aandacht bepaalt kwart van je merkwaarde

In 2006 besloot de ultieme autoriteit op het gebied van de Engelse taal, de Oxford English Dictionary, om het werkwoord ‘to google' op te nemen in het woordenboek. Maar Google zag dat niet direct zitten: het bedrijf uit Mountain View vreesde ervoor dat het merk schade zou oplopen als iedereen het woord te pas en te onpas zou gebruiken. Het bedrijf protesteerde. De omschrijving van het woord, "to use the Google search engine to find information on the internet," had nochtans duidelijk betrekking op de welbekende zoekmachine. De moeilijke houding van Google werd destijds gezien als "de slechtste PR-actie aller tijden."

Maar waarschijnlijk ging het om niet meer dan nog een pr-stunt. Het pr-bureau Text100 publiceerde onlangs een onderzoek, waarbij naar het verband tussen de frequentie waarmee een merknaam in de media verschijnt en de economische waarde van een merk werd gezocht. De conclusie laat niets aan duidelijkheid over: meer dan een kwart (27%) van de waarde van een merk is gerelateerd aan de hoeveelheid media-aandacht. Er is dus ‘no such thing as bad publicity'; iets dat ze bij Google al voor 2006 door hadden.

[Gebaseerd op: Sync.nl]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies