Media brengen meeste geld op voor IOC

Vorig artikel Volgend artikel

Media brengen meeste geld op voor IOC

De inkomsten uit mediarechten van het Internationaal Olympisch Comitée (IOC) bedroegen in de periode 2001 tot 2004 2,232 miljard dollar. Dat maakte de sportkoepel onlangs bekend. Mediarechten zijn daarmee de grootste inkomstenbron van het IOC. De totale inkomsten in deze periode, waarin de Spelen van Salt Lake City en Athene werden gehouden, bedroegen 4,189 miljard dollar.

Overige geldbronnen zijn sponsoring, lokale sponsoring, de verkoop van tickets en de uitgifte van licenties. Deze leverden achtereenvolgens 663 miljoen, 796 miljoen, 411 miljoen en 87 miljoen dollar op. Volgens persbureau Reuters zullen de inkomsten uit mediarechten in de periode 2005 tot 2008 oplopen tot 2,5 miljard euro.

Uit de cijfers van het IOC blijkt verder dat lokale sponsors meer geld in het laatje van de organisatie brengen dan TOP Partners. TOP Partners zijn de twaalf officiële sponsoren van het IOC. Zij zijn de enigen die de Olympische ringen mogen verwerken in reclame-uitingen. Onder deze partners zijn onder meer Atos Origin, CocaCola, Omega, McDonald`s, Samsung en Panasonic. Tussen 2000 en 2004 brachten zij 663 miljoen dollar op, terwijl lokale sponsors van de organiserende steden 793 miljoen dollar bijdroegen. Voor de periode 2005-2008 verwacht Reuters 1 miljard dollar van lokale partners en 866 miljoen van de TOP Partners.

[Bron: SponsorTribune]