Media Morgen, 1 maand later : de media meer dan ooit op hun kop ! Review boek Jo Caudron + WIN !

Vorig artikel Volgend artikel

Media Morgen, 1 maand later : de media meer dan ooit op hun kop ! Review boek Jo Caudron  + WIN !

Een maand geleden stelde Jo Caudron op Digital Marketing First 2011 zijn langverwachte boek "Media Morgen" voor. Dat Jo Caudron hiermee voor nogal wat commotie en controverse zorgt, mag blijken uit de de massale persaandacht die Media Morgen krijgt. Commotie, omdat de boodschap bij velen als een dringende wake-up call aankomt. Controverse, omdat vele strategen van onze Belgische mediamerken nog steeds de realiteit niet onder ogen durven of willen zien. Het wordt nochtans hoog tijd, vraag maar aan La Liekens, die vorige week haar geesteskind "Goedele" zag verdwijnen !

 Waarover gaat Media Morgen nu precies ? Jo Caudron legt het zelf uit:


Boek, of moeten we zeggen "manifest" ?


Media Morgen is geen gortdroge analyse van een pak cijfers (al worden relevante stats natuurlijk wel gebruikt), het is in de eerste plaats wel de persoonlijke visie van Jo Caudron over de huidige toestand van "de media", en waar het volgens hem met die media naar toe gaat én moet. Ik gebruik bij deze review graag de term "manifesto", naar analogie met het boek/manifest van Seth Godin "Unleashing the Ideavirus", geschreven in 2001 maar zoveel jaar na datum nog steeds visionair en actueler dan ooit. Ik vrees dat diegenen die Jo's boodschap NU niet begrijpen, ook binnen 10 jaar hetzelfde zullen denken : "als we toen maar hadden ingegrepen ..."

Maar goed, to the point ! TV, kranten, magazines, radio zoals we die nu kennen zijn een bedreigde diersoort. Onder invloed van technologische en sociologische evoluties komen de businessmodellen van elk van deze traditionele media onder zware druk te staan. Spijtig genoeg blijken onze media-beleidsmakers dit amper te beseffen, en als ze het al beseffen steken ze nog liever hun kop in het zand dan in actie te schieten. Want actie is er dringend nodig, tenminste als we willen dat er binnen 5 jaar nog budgetten zullen zijn voor lokaal gemaakte kwaliteitscontent.

Wie deze "sense of urgency" al langer heeft begrepen zijn de "nieuwe media" merken zoals Apple, Google en Facebook. Zij zien massa's opportuniteiten, zij bereiden al langer een heuse invasie van onze lokale mediamarkt voor. Services zoals Apple TV, Google TV of Netflix maken zich nu klaar om "over the top" te gaan en films en series rechtstreeks tot bij ons te brengen, zonder nog enige tussenkomst van traditionele TV-zenders.

Time-shifting en ad-skipping

Een andere bedreiging zijn recente, door digitale televisie veroorzaakte fenomenen als "time-shifting" en "ad-skipping". Zorgen zij nu al voor aardbevingen op het gebied van onze TV-consumptie ? Neen, maar Jo Caudron maakt terecht de frappante vergelijking met de global warming : enkele graden min of meer zorgen ervoor dat een compleet ecosysteem omver wordt geworpen. Ter illustratie : VMMA (VTM) schrapte de complete productie van telenovelles à la "Sara", "Ella" en "Louis Louise" omdat 20 % van de kijkers het aandurft om in uitgesteld relais te kijken en de commercials te skippen.

Media_morgen_jo_caudron_dearmedia_book_boek_review_win_belgian_cowboys_tommy_starsurfer_550

Media Morgen analyseert zo de problemen voor elk type tradtionele media, maar nog belangrijker is dat Jo Caudron ook een pak mogelijke oplossingen aanreikt. Een opmerkelijk idee daarbij is zijn pleidooi voor een zgn. "pax new media" : onze Vlaamse mediamerken zijn elk apart veel te klein om het op te nemen tegen de buitenlandse (voornamelijk Amerikaanse) giganten. Het is nodig dat ze, minstens voor een bepaalde tijd, de strijd om marktaandeel opzij schuiven en de handen in elkaar slaan en samen werken aan nieuwe modellen en strategieën.

Last but not least behandelt Jo ook een aantal manieren over hoe je in de toekomst wel geld zal kunnen verdienen met deze nieuwe media. Lezers van een magazine, luisteraars van een radiozender, kijkers van een TV-zender, … ze vormen de facto allemaal een soort "community", alleen doen onze mediahuizen daar nu nog veel te weinig mee. En net daar liggen opportuniteiten, niet alleen voor de mediamerken om zichzelf in stand te houden, maar ook naar advertising toe. "Content is King" en dat klopt nog steeds, maar Connection is the new King !

Moraal van het verhaal

Aan de velen onder u (en zo zijn er een pak onder de Belgian Cowboys-lezers) die nu al bezig zijn met telkens weer commerciële boodschappen te gaan verpakken in innovatieve concepten : doe zo voort ! Creativiteit is de sleutel, zowel naar nieuwe als naar oude media toe.

Aan diegenen die voorlopig nog hun brood verdienen door in de traditionele media vast te houden aan hun spreadsheets en hun "1.0" aanpak : wake up call ! Het lezen van Media Morgen is een eerste stap in het ontnuchteringsproces, zoniet zullen commerciële katers en professionele frustraties uw lot zijn, sneller dan je denkt !

De hamvraag!

Is dit boek iets voor u ? je kent Netflix al, je beseft al dat de papieren krant in zijn huidige vorm niet lang meer zal bestaan ? Staat er dan nog iets in dit boek dat je niet weet ? Wel, JA ! Ook uw dierbare ondergetekende wist als semi-professionele media-watcher al in grote lijnen waar we naartoe evolueren (zie o.a. hier wat ik in maart 2011 dacht toen VTM de telenovelles afschafte) , maar het is toch erg nuttig dat Jo Caudron het ganse plaatje schetst en de onderliggende mechanismen verklaart. Sinds ik het boek las zie ik nog veel meer dan vroeger bijna dagelijks "Media Morgen" fenomenen opduiken : zaken in onze media die verdwijnen of veranderen, nieuwe initiatieven in de "new media" die worden gelanceerd, … telkens weet ik ze dankzij mijn "Media Morgen"-bril sneller te detecteren en beter te verklaren.

Een leuk extraatje is ook dat doorheen het boek gebruik wordt gemaakt van QR-codes, die je meenemen naar filmpjes ter illustratie van het idee, of naar discussie-fora waar je je eigen inzichten kan delen. Uiteraard, van Jo Caudron verwacht iedereen meer dan "zomaar" een boek :-)

Let's start fixing the media !

Meer info :
www.mediamorgen.com * www.dearmedia.be * @jcaudron * @mediamorgen * @dearmedia


WIN WIN WIN !

We mogen zomaar eventjes 4 (vier !) door Jo persoonlijk gesigneerde exemplaren van Media Morgen weggeven. Meedoen kan op verschillende  manieren :

* 2 winnaars via Tweet-wedstrijd :
tweet exact (copy-paste) onderstaande boodschap, dit kan tot maandag 21 november 18h00. Uit alle deelnemers zullen willekeurig 2 winnaars worden gekozen.

http://x.nu/mmwin  #MediaMorgen, 1 maand later : de media meer dan ooit op hun kop ! Review boek @JCaudron + WIN  via @BelgianCowboys

* 1 winnaar via de Comments onder deze blogpost :
Heb je recent ook Media Morgen-fenomenen zoals het verdwijnen van Goedele opgemerkt ? Geef ons hieronder jouw meest frappante voorbeeld (ook voor maandag 21 november 18h00), de meest opvallende wint een boek !

* 1 winnaar met een "fixing the media"-idee, die bovendien een guest-blogpost mag schrijven op www.mediamorgen.com !
Heb jij een goed idee over hoe onze Belgische Mediahuizen zichzelf kunnen wapenen tegen de (r)evoluties die in Media Morgen worden beschreven ? Schrijf kort (5 lijntjes) je idee/voorstel/concept uit en mail het naar jo(at)dearmedia.be voor maandag 28 november 18h00. Jo kiest het beste idee, en die winnaar kan zijn idee dan uitgebreider voorstellen via een blogpost op de MediaMorgen website.

Waar wacht je nog op ? Let's start fixing the media !

Succes,
@TommyStarSurfer

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies