Meer dan 2 miljoen Belgen actief op sociale netwerken

Vorig artikel Volgend artikel

Meer dan 2 miljoen Belgen actief op sociale netwerken

Vier op tien volwassen surfende Belgen, ruim 2,2 miljoen, behoort tot minstens één sociaal netwerk. Het meest gekende en gebruikte sociaal netwerk bij volwassenen in België is Facebook, gevolgd door LinkedIn en Netlog. Vaak zien we dat surfers een onderscheid maken tussen netwerken voor privé en professionele doeleinden. Consumenten ervaren dat bedrijven sociale netwerken gretig gebruiken als advertentiekanaal. Het Verenigd Koninkrijk ligt op vlak van gebruik van sociale netwerken ver voor op België en Nederland. Dit alles blijkt uit een marktonderzoek uitgevoerd door InSites Consulting rond de bekendheid en het gebruik van sociale netwerken in België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk.

Facebook is het populairste sociaal netwerk in België

4 op de 10 surfende Belgen, 2,2 miljoen, behoort tot minstens één sociaal netwerk. Het meest gekende sociale netwerk bij de Belgische surfers is Facebook (72% bekendheid). Een op drie surfers (29%) is ook effectief geregistreerd op Facebook, waardoor deze site meteen het populairste sociaal netwerk van België is bij de 18 plussers.

Op de tweede plaats komt LinkedIn: 24% geeft aan dit netwerk te kennen en 16% maakt er gebruik van.

Netlog is het derde meest gebruikte sociaal netwerk in België. 14% van de volwassen Belgische surfers gebruikt het, 44% kent het.

MySpace is weliswaar goed gekend (70%), maar slechts 8% van de surfers maakt er gebruik van. Plaxo kent hetzelfde aantal gebruikers (7%), maar is veel minder gekend (11%).

1 op de 5 Belgische internauten behoort tot 2 of meer sociale netwerken. Vaak zien we dat surfers een onderscheid maken tussen hun privé en professionele online netwerken. Facebook, Netlog en MySpace zijn de sociale netwerken die eerder voor privédoeleinden gebruikt worden. Deze netwerken worden ook meer door jongere surfers gebruikt (18-30). LinkedIn en Plaxo wordt vooral binnen en professionele context gebruikt door hun leden. LinkedIn wordt meer door mannen gebruikt dan door vrouwen.

 

Adverteren op sociale netwerken gevoelig?

Bedrijven gebruiken de populariteit van deze sociale netwerken om met hun doelgroep in contact te komen. Consumenten ervaren dit vooral als het plaatsen van advertenties (67%) en het aankondigen van events (52%). In mindere mate denkt men aan het creëren van merkgroepen (31%), het echt communiceren met consumenten (16%) en het creëren van virtuele figuren rond advertentie-iconen (16%). Consumenten zijn zeer gevoelig voor wat bedrijven op sociale netwerken doen. “We merken dat consumenten niet willen dat bedrijven hun digitaal platform zouden „misbruiken‟ om te adverteren. Belangrijk is dus dat marketeers goed nadenken op welke manier ze communiceren in de sociale netwerken. Wij voelen bij veel van onze klanten de behoefte om „iets‟ te ondernemen op een sociaal netwerk maar vaak weten bedrijven niet hoe te starten. Consumenten willen meer en meer dat merken zich gedragen als mensen en niet zozeer als een bedrijf, een hele uitdaging voor de klassiek geschoolde marketeer”, aldus Steven Van Belleghem, managing partner bij InSites Consulting.

Het Verenigd Koninkrijk ver voor op België en Nederland

Op vlak van het gebruik van sociale netwerken op het internet scoren België en Nederland zo goed als gelijk met 4 op de 10 surfers die gebruik maakt van deze platformen. In het Verenigd Koninkrijk maakt inmiddels al een grotere groep (liefst 66% van de surfende bevolking) deel uit van minimum één sociaal netwerk. Over de drie landen heen zijn MySpace & Facebook veruit de meest bekende sociale netwerken, beiden vooral voor privé doeleinden gebruikt. Opvallend is dat deze twee netwerken veel minder bekend zijn in Nederland. Het meest privé gebruikte sociaal netwerk daar is Hyves, 1 op 4 van de surfende volwassen Nederlanders (24%) is hier lid van. Dit netwerk richt zich volledig op de Nederlandse markt en is dus amper gekend in België of het Verenigd Koninkrijk.

Het onderzoek van InSites Consulting toont aan dat het gebruik en de penetratie van online sociale netwerken in België en Nederland op korte termijn nog aanzienlijk zal groeien. Ongeveer 1 op 3 van de Belgische (33%) en Nederlands (29%) surfers geeft aan er in de toekomst meer gebruik van te maken voor privédoeleinden. De verwachte groei in professioneel gebruik ligt lager en blijft beperkt tot 1 op 4 surfers in België (23%) en Nederland (23%), en 13% in het Verenigd Koninkrijk .

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies