'Microsoft-Yahoodeal is complexe, logistieke nachtmerrie'

Vorig artikel Volgend artikel

'Microsoft-Yahoodeal is complexe, logistieke nachtmerrie'

De deal die Yahoo en Microsoft hebben aangekondigd om hun activiteiten op vlak van internet search te bundelen is niet enkel veel te complex, het is een logistieke nachtmerrie. Het softwareconcern Microsoft en het internetbedrijf Yahoo hebben een overeenkomst aangekondigd om te gaan samenwerken op het vlak van online zoekactiviteiten en reclame. Daarmee willen de twee bedrijven een blok vormen tegenover concurrent Google. Bing, de nieuwe zoekmachine van Microsoft, zou door de samenwerking een plaats krijgen op de internetsites van Yahoo. Microsoft zou bovendien ook toegang krijgen tot de zoekopdrachten op de zoekmachine van Yahoo. De advertentieverkoop bij de zoekresultaten komt voor een belangrijk deel in handen van Yahoo. Wall Street verwondert zich over het feit dat Yahoo geen aanzienlijk voorschot op de deal uit de brand wist te slepen en stuurde het aandeel na de bekendmaking met 11% naar beneden. Vooral omdat Microsoft 18 maanden geleden nog 48 miljard dollar voor Yahoo had geboden.

De 10-jarige overeenkomst voorziet in een ‘pay per search'-compensatie gedurende de eerste 18 maanden. Dat moet volgens Yahoo de eerste 3 jaar 500 miljoen dollar opbrengen. Maar omdat Microsoft de technologie in handen heeft en Yahoo het verkoopstraject beheert en beide bedrijven concurrenten blijven op vlak van andere manieren van adverteren, tonen analisten weinig enthousiasme voor de deal. Wat er na 10 jaar gebeurt blijft voorlopig onduidelijk.

Door hun zoekactiviteiten te bundelen hopen Yahoo en Microsoft een stuk van de markt in te palmen en eventueel Google het vuur aan de schenen te leggen. Maar met tweederde marktaandeel en een advertentiemodel dat maandelijks miljarden dollars garandeert , lijkt die dag nog veraf.

[Express.be]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies