'Multinationals leren reclamelessen niet'

Vorig artikel Volgend artikel

'Multinationals leren reclamelessen niet'

Multinationals lijken hun lessen niet te leren. De laatste in de rij is hamburgerketen Burger King, die een Europese reclame voor haar Texican Whopper moest terugtrekken na een klacht over de manier waarop een Mexicaan in het spotje werd afgebeeld. De Mexicaanse ambassadeur in Spanje vond de illustratie van een in de kleuren van de Mexicaanse vlag geklede man naast een bijna twee keer zo grote cowboy vernederend. Burger King haalde het spotje dus van de buis, maar het onheil was al geschied.

Misschien had het bedrijf lessen kunnen trekken uit wat Fiat vorig jaar overkwam toen het Richard Gere in een reclamespot liet opdraven. Hoewel de spot niet in China werd uitgezonden -waar Gere wordt ‘gehaat' voor zijn steun aan de Tibetaanse zaak- zagen vele Chinezen het spotje op internet en zweerden ze plechtig nooit een Fiat te kopen. Fiat haalde zich op die manier de woede van 's werelds grootste automarkt op de hals.

Willen multinationals dat soort fiasco's vermijden dan doen ze er goed aan te luisteren naar wat hun lokale mensen te zeggen hebben. Wanneer je reclamecampagne de aandacht trekt van de regeringsvertegenwoordiger eerder dan van de consumenten is het tijd om je marketingstrategie te herbekijken.

[Bron: Forbes]