'Murdoch's zet getuigt vooral van bekrompenheid'

Vorig artikel Volgend artikel

'Murdoch's zet getuigt vooral van bekrompenheid'

‘Het impact van Rupert Murdoch's beslissing om zijn internetpublicaties betalen te maken is ‘de minimis'. Iedereen in de industrie is al lang bezig met het bedenken en testen van nieuwe inkomstenstromen. Ik ben sceptisch tegenover de uitspraak dat de wereld zo in elkaar zit. En traditiegetrouw halen ‘first movers' weinig voordeel uit hun zet.' Dat zegt Geoff Reiss, de algemeen directeur van Newsweek. Ook andere sectorgenoten  hebben vragen bij het betalend maken van de News Corp-internetkranten. ‘Ofwel wordt Murdoch de trendsetter ofwel komt er veel trafiek onze richting uit,' aldus een manager van een Britse krant.

Ken Doctor, een analyst in de nieuwsindustrie vraagt zich af hoelang Murdoch zijn strategie van ‘unilaterale ontwapening' verder zal zetten, terwijl de BBC en Reuters hun content gratis ter beschikking blijven stellen. ‘Wat hier vooral duidelijk wordt is de toenemende bekrompenheid die de krantenindustrie gaat overheersen. Ze hebben niet langer de dominantie die ze gewend waren te hebben,' zegt Doctor, in de Financial Times.

‘De tijd van gratis nieuws op internet is voorbij,' zei Rupert Murdoch eerder deze week en hij wil dat lezers voor al zijn nieuwssites gaan betalen. Hij voegde daar aan toe dat tegen juni 2010 al de sites van zijn uitgeversconcern (waaronder The Wall Street Journal, The Times, The Sun en News of the World) betalend zullen zijn. The Sunday Times, een belangrijke Britse zondagskrant, wordt Murdochs proefmodel en start in november met een betaalmodel. De krant heeft een oplage van meer dan 1 miljoen stuks per wee en ging vorig jaar voor het eerst in de rode cijfers.

[

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies