MySpace is de 'vuilnisbak' onder de sociale netwerken

Vorig artikel Volgend artikel

MySpace is de 'vuilnisbak' onder de sociale netwerken

‘MySpace is een onattractieve verzamelplaats geworden, die vandaag wordt gemeden door de mensen die het medium mee groot hebben gemaakt. MySpace is als een rockband uit de tachtiger jaren. Zijn tijd is geweest en voorbij. ‘ Dat schreef Om Malik vorige week op de website GigaOM en het is een mening die steeds meer aanhang lijkt te vinden. MySpace trekt vooral een disproportioneel aantal tieners en twens aan en gezinnen met een jaarinkomen van minder dan 25.000 dollar per jaar. MySpacewordt  in toenemende mate gezien als "de vuilnisbak" van alle sociale netwerken. Facebook daarentegen heeft bezoekers die veel meer tot de verbeelding van adverteerders preken, hoewel die laatste nog altijd niet winstgevend is.

MySpace verliest ook steeds meer bezoek. In oktober 2008 piekt het medium op een maandbezoek van 76 miljoen Amerikanen (wereldwijd 130 miljoen). Maar een maand later was dat alweer een miljoen minder en ook in februari en maart van dit jaar haalde de site net geen 70 miljoen bezoekers uit de VS. Vele profielpagina's op de site zijn de laatste maanden amper nog geactiveerd, laat staan bekeken.

Eind vorige maand raakte dan ook bekend dat mede-oprichter Chris DeWolfe (foto) door Rupert Murdoch ontslagen was als CEO van MySpace en vervangen door Owen van Natta, tot voor kort Chief Operating Officer van Facebook. Die bezit bovendien nog grote hoeveelheden aandelen Facebook.

Van Natta moet de direct beginnen met een grote schoonmaak en de site een "cleaner" design bezorgen, dat uitnodigt tot het leggen van contacten eerder dan het bezoekers afschrikt. Van Natta kan volgens kenners de structuur brengen die MySpace nodig heeft om de race met Facebook weer op te pakken. Of deze zet op tijd komt komen we pas later te weten.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.