Nieuwe generatie paparazzi is meedogenloos voor celebrities

Vorig artikel Volgend artikel

Nieuwe generatie paparazzi is meedogenloos voor celebrities

Online media hebben een nieuwe generatie van paparazzi gecreëerd, waarbij één gsm-beeld of video-opname de carrière van een beroemdheid op één slag in gevaar kan brengen of zelfs vernietigen. Dat zegt de Amerikaanse publicist Eddie Rhodman naar aanleiding van de publicatie van een foto op de cover de Britse tabloid News of the World van Olympische recordzwemmer Michael Phelps, terwijl die op een houseparty van een waterpijp zat te genieten. De foto is inmiddels de hele media en het hele internet rondgegaan. Rhodman stelt dat ook atleten en elke publieke figuur zich aan dezelfde behandeling kunnen verwachten als de beroemdheden uit film en televisie al jarenlang van paparazzi moeten verduren. Maar daarbij werden volgens Rhodman nog bepaalde regels gerespecteerd.

"Met hun sportieve en zuivere imago zijn atleten bijzonder kwestsbare slachtoffers van deze technologisch uitgeruste online paparazzi," aldus Rhodman tegenover de krant The New York Times. "Overal waar een beroemdheid komt, staat er iemand op uitkijk." Eerder werden daar ook al onder meer de Amerikaanse football-vedetten Ben Roethlisberger en Matt Leinart en basketter Shaquille O'Neal daarvan het slachtoffer. Op het internet werd daarvoor zelfs de website DrunkAthlete.com voor gecreëerd. In het verleden werden foto's van dergelijke houseparties volgens de krant nooit verspreid, maar nu iedereen een smartphone op zak heeft, is alle controle weggevallen. Niemand kan die gelegenheidsfotografen beletten dergelijke beelden op het internet te plaatsen.

"Er is hier geen redactieteam meer dat beslist of materiaal al dan niet geplaatst zal worden," zegt ook de Amerikaanse jurist Jeff Liebenson, gespecialiseerd in digitale media en entertainment. "De traditionele media hadden hun eigen gedragscode en een aantal normen, maar nu is iedereen uitgever geworden. Manny Acta, manager van baseballclub Washington Nationals stelt dat niemand nog zichzelf kan zijn, maar altijd op zijn hoede moet zijn. Atleten weten niet meer wie ze nog kunnen vertrouwen. Een aantal gevoelige locaties, zoals nachtclubs, verbieden hun publiek nog camera's mee naar binnen te nemen. Zelfs de opnames van geaccrediteerde fotografen worden gecontroleerd voor ze vertrekken. Maar gsm-toestellen ontsnappen toch nog altijd aan controles.

Steeds meer mensen beseffen de bijval die ze met dergelijke beelden kunnen losweken. "Ik ben niet geïnteresseerd in hartverwarmende sportprestaties," geeft Matt Ufford, oprichter van de weblog With Leather, aan. "Ik spot met atleten en ik pik er gewoonlijk diegene uit die in de tabloids verschijnen. Ik probeer atleten uit te kiezen omwille van hun levensstijl of verkeerde keuzes." De atleten kunnen zich naar eigen zeggen ook weinig verdedigen tegen dit soort praktijken, zelfs al klopt de gelegenheidsverslaggeving niet. Eens het gerucht is gelanceerd, is het kwaad geschied.

Gebaseerd op: Managing21]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies