Nieuwe website van Infrax grote winnaar van de jaarlijkse 'Usability Awards'

Vorig artikel Volgend artikel

Nieuwe website van Infrax grote winnaar van de jaarlijkse 'Usability Awards'

Afgelopen donderdag was het 'World Usability Day' waarbij de uitreiking van de 'Usability Awards' plaats vonden. Deze awards zetten jaarlijks de meest gebruiksvriendelijke Belgische websites in de schijnwerpers. Infrax werd de grote winnaar en mocht niet alleen de award in ontvangst nemen voor de beste site in de categorie 'non-profit or e-gov', maar behaalde bovendien de eerste plaats in de 'public vote'. De nieuwe website van netbeheerder Infrax werd gebouwd door het Gentse internet agency 'The Reference'. AG Consult stond mee in voor het testen en verfijnen van de gebruiksvriendelijkheid.

 Aandacht aan noden van gebruikers

Dat Infrax voldoende aandacht wilde besteden aan de 'usability' van de nieuwe website was duidelijk vanaf de start van het project. De website werd volledig opgebouwd vanuit de noden van de gebruikers. Deze hoge 'taakgebaseerdheid' zorgt ervoor dat de gebruiker in één oogopslag de nodige info of formulieren betreffende de reden van zijn bezoek kan terugvinden, zowel voor elektriciteit, aardgas, riolering als TV. De duidelijke rubriekpagina's en homepage zorgen er voor dat de surfer de website uitermate efficiënt kan aanwenden. Door het respecteren van de klassieke standaarden, en door te zorgen voor voldoende horizontale rustpunten en 'springlinks' werd de site nog aangenamer en intuïtiever gemaakt. Ook aan de copywriting werd bijzonder veel aandacht besteed. Het is duidelijk dat de jury van de 'usability awards' al deze inspanningen kon smaken, hetgeen eveneens bevestigd werd door het grote publiek.

Infrax verzorgt de exploitatie, het onderhoud en de ontwikkeling van alle leidinggebonden nutsvoorzieningen (aardgas, elektriciteit, kabeltelevisie en / of riolering) op het grondgebied van tal van gemeenten in België.

Usability Awards: 3 categorieën

Er is enerzijds de algemene publieksprijs, en daarnaast wordt binnen 2 klassen ('non-profit or e-gov' en 'profit') een award toegekend door de jury. Deze jury bestaat uit actieve usability experten die op basis van hun gezamenlijke ervaring de shortlists samenstellen, de sites evalueren en punten toekennen voor een 8-tal criteria, met name: de homepage, de overzichts- en detailpagina's, de navigatie en de zoekfunctie, de forms en de inhoud, de copywriting en tenslotte de algemene indruk. Dit jaar waren er niet minder dan 95 inzendingen. Het publiek kon tot 4 november stemmen op de 10 sites die de shortlist haalden voor de publieksprijs.

Schermafbeelding%202011-11-13%20om%2001.16.06

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies