NL/FR Marketeer van het jaar 2010: Johan Van Dyck (Duvel Moortgat) - Nicolas Lambert (Alken Maes)

Vorig artikel Volgend artikel

NL/FR Marketeer van het jaar 2010: Johan Van Dyck (Duvel Moortgat) - Nicolas Lambert (Alken Maes)

Enkele uren geleden werd dé Nederlandstalige/ Franstalige Marketeer van het jaar 2010 verkozen te Zellik. Na de eerste selectie bleven 4 kandidaten over: Bart Claes (Gedelegeerd Bestuurder, JBC); Johan Van Dyck (Marketing Director, Duvel); Nicolas Lambert (Marketing Directeur, Alken-Maes) én Thibault de Barsy (Sales & Marketing Director, Keytrade Bank).

Stemming

De jury besliste om vanaf dit jaar slechts twee genomineerden aan te duiden. Dit geeft Stichting Marketing leden en de lezers van Trends en Trends/Tendances de mogelijkheid om een duidelijke keuze te maken uit de twee sterkste kandidaten. Nieuw is ook dat Trends kort de Franstalige kandidaten zal belichten en Trends Tendances de Nederlandstalige kandidaten, zodat een nog breder marketingpubliek met de juiste kennis aan beide stemmingen kan deelnemen. De professionele jury telde voor 50% mee in de eindbeslissing. De stemmen van Stichting Marketing leden en Trends en Trends/Tendances lezers telden voor de andere 50% van de punten.

Nederlandse Marketeer van het jaar 2010: Johan Van Dyck (Marketing Director, Duval Moortgat)

Jvd.jpg.275


Van Dyck slaagde erin de verschillende merken van de groep succesvol te positioneren. Duvel verdubbelde zelfs in volume. Hij zette al die merken in de markt op een manier die hun eigenheid tot zijn recht deed komen. Daardoor slaagde Duvel-Moortgat er ook in om het verschil te maken met biermastodonten zoals AB InBev en Heineken, dat in ons land eigenaar is van Alken-Maes. Die twee zijn niet alleen veel groter, ze hebben bovendien een enorme greep op de horeca in ons land. Wat de jury ook erg apprecieerde, is dat Van Dyck zelfs een cursus biochemie/brouwtechnologie ging volgen om de kwaliteit en de eigenheid van zijn bieren te kunnen doorgronden. Van Dyck begon zijn carrière bij Johnson & Johnson, als junior brandmanager van Carefree en OB. Na een paar jaar belandde in de biersector bij het toenmalige Interbrew als brandmanager van Hoegaarden. Later werd hij in Nederland verantwoordelijk voor Dommelsch. In 2005 greep hij de kans om marketingdirecteur te worden bij Duvel-Moortgat. [Bio overgenomen van DSO]

Franstalige Marketeer van het jaar 2010: Nicolas Lambert (Marketing Director, Alken Maes)

Lambert%20Nicolas1

Nicolas Lambert (40) heeft tussen 1994 en 1996 verschillende marketingfuncties vervuld bij Unilever en was vervolgens Europees Marketing Manager bij Unilever voor Becel/Flora (2000-2003), Marketing Manager van Jupiler bij Interbrew (2003-2004), Group Marketing Manager van Jupiler & Stella Artois bij Inbev Belux (2005) en Category Development Director SCC bij Unilever Europe (2006-2007) voor hij in maart 007 bij Alken Maes startte als marketingdirecteur. In die functie is hij erin geslaagd om het merk Maes Pils opnieuw in de markt te zetten met een nieuwe smaak, nieuwe verpakking en nieuwe positionering waardoor het opnieuw zijn plaats heeft veroverd in de Belgische pilsmarkt met een Gold Effie tot gevolg. [Bio overgenomen van Pub online]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies