Obama maakt handig gebruik van online marketing

Vorig artikel Volgend artikel

Obama maakt handig gebruik van online marketing

Marketeers kunnen veel leren van de wijze waarop de aanstaande Amerikaanse president Obama online marketing heeft benut. Tijdens Marktplein DM spraken diverse deskundigen over online marketing. Obama had ten opzichte van McCain vier keer meer vrienden in Facebook en op MySpace. Het aantal videoclips gewijd aan Obama was drie keer zo hoog.

De Democratische Partij had al vroeg gekozen voor een sterke online aanwezigheid. De campagne van de Democraten was niet zozeer gericht op het inzamelen van geld, maar om een internetbeweging te creëren. Een team van negen medewerkers was full time bezig om filmpjes op YouTube te plaatsen en om andere gebruikers te stimuleren dat ook te doen. Via de site BarackObama.com werd een nieuw sociaal netwerk opgebouwd. Via een iPhone-applicatie kregen aanhangers van Obama toegang tot een database met telefoonnummers van zwevende kiezers.

Volgens Yrme Bosma van sociale netwerksite Hyves.nl zullen sociale netwerken zich steeds meer buiten de eigen website zullen begeven. Het ligt voor de hand dat binnen enkele jaren de mobiele telefoon het meest dominante kanaal is voor social networking.

[Adformatie]