Online retailers niet vertrouwd met mobiele toepassingen

Vorig artikel Volgend artikel

Online retailers niet vertrouwd met mobiele toepassingen

Slechts 12% van de grote online retailers heeft een mobiele website- of toepassing, zo blijkt uit een studie van de Amerikaanse Acquity Group. Ondanks de hype rond mobiele applicaties, stelt slechts 7% van alle bedrijven mobiele applicaties ter beschikking (vorig jaar slechts 2%). Vijf procent heeft zowel een mobiele site als een applicatie en slechts 2 procent een applicatie die specifiek gericht is op e-commerce.

Nederlandse Albert Heijn's "Appie" toont het goede voorbeeld

In Nederland biedt warenhuis Albert Heijn sinds 12 november 2009 de iPhone applicatie "Appie" aan (sinds 9 juni 2010 ook Android) gebruikers de mogelijkheid om altijd hun boodschappenlijstje bij zich te houden. Ook eerdere aankopen, bonusaanbiedingen en andere boodschappen kunnen op de lijst worden gezet. In Belgie zien warenhuisketens als Carrefour, Colruyt, Delhaize er allicht het nut (nog) niet van in gezien de beperkte iPhone adoptie. 

Verzwakte economie vertraagt uitbreiding retailers in mobiele sector

Elf procent heeft toepassingen die geschikt zijn voor de iPhone, tegenover 1 procent vorig jaar. Echter hebben weinig mensen toepassingen voor andere smartphone-platformen zoals Android, Palm of Blackberry. Tom Nawara (hoofd digitale strategie en design, Acquity Group), merkt op dat de verzwakte economie de uitbreiding van de retailers in de mobiele sector heeft vertraagd. Hij voegt er aan toe dat de bedrijven door de betere economische omstandigheden echter opnieuw aandacht beginnen te tonen voor de mobiele sector. Nawara voert aan dat verscheidene retailers met een mature aanwezigheid in de digitale ruimte, nu ook aangeven in de mobiele sector initiatieven te willen ontwikkelen.

Bloemenverkopers meest 'mobiel' actief

Volgens de onderzoekers zijn verkopers van bloemen en geschenken het meest actief met mobiele platformen. In die sector biedt 20 procent van de retailers een mobiele website aan voor de grote smartphone-besturingssystemen, terwijl 20 procent applicaties heeft voor iPhone. Ook supermarktgroepen zoals Sears, Wal-Mart en Target hebben volgens de onderzoekers een voorsprong tegenover andere sectoren op het gebied van mobiele toepassingen. Acquity Group merkt echter op dat slechts een kwart van de retailers bij zijn mobiele toepassingen gebruik maakt van de specifieke m-adressen. In plaats daarvan wordt vaak teruggegrepen naar een hele lijst variaties op conventionele webadressen, wat bij de consument tot grote verwarring kan leiden.

 

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies