Online verkopen donderen achteruit

Vorig artikel Volgend artikel

Online verkopen donderen achteruit

Online verkopen hebben zich opmerkelijk gevoelig getoond voor de eerste economische crisis van het digitale tijdperk. Volgens het bureau Comscore zijn de online verkopen in de periode tussen 1 november en 23 december in de VS- 's werelds meest mature markt- met 3% gedaald, een opmerkelijke ommekeer vergeleken met de groeicijfers van 20 à 25% die de afgelopen jaren steeds opnieuw werden opgetekend.

In het VK - de belangrijkste online markt van Europa- stegen de cijfers volgens IMRG Capgemini nog wel. Met 13% in oktober en 16% in november. Voor december worden soortgelijke cijfers verwacht. Dat kan goed lijken maar deze percentages verbleken met maandelijkse groeicijfers tussen 35 en 50% van amper enkele maanden geleden. Toch slaagt de online verkoop er in om nog meer marktaandeel af te snoepen van de gewone retailer in de winkelstraten.

Vele online verkopers hadden gehoopt dat de combinatie van een op internet actiever wordende bevolking én een uitgebreid productaanbod een ideale mix voor koopsucces zou vormen. Maar de financiële crisis bleek overdonderend te zijn. Een andere reden is dat het internet leeft van willekeurige aankopen en de consument precies daar in tijden van recessie van afziet. Verder worden internetaankopen veelal met credit cards betaald en heeft vooral de Amerikaanse consument daar een acuut probleem. Met andere woorden: het aantal online kopers is toegenomen, maar ze spenderen samen wel een pak minder dan voorheen.

[Gebaseerd op: Financial Times]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies