Ontslag CEO steeds vaker op weblog

Vorig artikel Volgend artikel

Ontslag CEO steeds vaker op weblog

Steeds meer bedrijven maken van Web 2.0 hun ingrijpende wijzigingen aan de top van de onderneming of in het personeelsbestand aan te kondigen. Maar daarbij wordt veel minder decorum gebruikt dan bij de vroegere officiële persberichten met dergelijke tijdingen. Dat zegt alvast Ashlee Vance van de Amerikaanse krant The New York Times naar aanleiding van het recente ontslag van de toplui Ze'ev Drori van Tesla Motors, Jack Dorsey van Twitters en Mike Foster van Cadence Design Systems, wiens verdwijnen allemaal online bekend werd gemaakt.

"In vroegere tijden werd bij een ontslag van een topfiguur nog gemeld dat de betrokkene meer tijd voor zichzelf en zijn familie ging nemen of nieuwe uitdagingen ging aangaan," aldus Ashlee Vance. "Maar in het tijdperk van de corporate blog is dat beetje decorum blijkbaar verdwenen. Destijds was het altijd nog spannend om uit te zoeken waar de eufemismen eindigden en de waarheid begon. Maar die oude tradities bij het dooreenschudden van de bedrijfstop, behoren in het weblog-tijdperk blijkbaar tot de verleden tijd."

"Bij Tesla hees voorzitter Elon Musk zichzelf via een blogpost in de stoel van chief executive," stipt Ashlee Vance aan. "In de zesde paragraaf van zijn blogpost kondigde Musk terloops ook een ontslagronde bij het personeel aan. Ook Jack Dorsey, chief executive van Twitter, zag zijn vertrek aangekondigd in een blogpost van het bedrijf. Bij Cadence koos men nog wel voor het plaatsen van een echt persbericht op de weblog, waarin voorzitter John Shoven het harde werk en de grote betrokkenheid van Mike Foster roemde. Over familie en toekomstige carrières was ook hier echter geen plaats."

[Bron: Managing 21]

 

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.