Peking getuige van ultieme ambush marketing

Vorig artikel Volgend artikel

Peking getuige van ultieme ambush marketing

De gewezen Chinese turner Li Ning, zesvoudig Olympisch medaillewinnaar, heeft tijdens de openingsceremonie van de Olympische Spelen in Peking, volgens analisten voor de ultieme ambush marketing gezorgd. Hoewel de Duitse sportartikelenfabrikant Adidas de officiële kledingsponsor is van de Olympische Spelen en reclame door concurrenten van de Olympische sponsors verboden is, was Li Ning, die een eigen sportartikelenbedrijf heeft en de eerste Chinese atleet was die er in slaagde dollarmiljonair te worden, met het spectaculair aansteken van de vlam de grote hoofdrolspeler van de openingsceremonie.

"Door zijn optreden overschaduwde Li Ning ruimschoots concurrent Adidas, dat nochtans bijna 200 miljoen dollar heeft geïnvesteerd in Olympische sponsoring," aldus het magazine Business Week. "Na het openingsweekend stegen de aandelen van Li Ning op de beurs van Hong Kong met 3,4 procent. Daardoor werd hij op slag 30 miljoen dollar rijker. Bovendien bereikte hij ook zijn doel om een internationaal publiek te bereiken, want hij wil van Li Ning een wereldmerk maken." Vijf jaar geleden was Li Ning nog Chinees marktleider, maar heeft veel terrein verloren omdat Adidas en Nike vanuit Peking en Shanghai ook naar kleinere steden zijn uitgewaaierd."

Adidas hoopt dat zijn band met de Olympisch Spelen in China één miljard dollar omzet te genereren. Daarmee zou China na de Verenigde Staten wereldwijd de tweede grootste markt worden voor Adidas. Li Ning droeg tijdens de openingsceremonie weliswaar geen kledij van zijn eigen bedrijf, maar vele Chinese kijkers gaan ervan uit dat zijn tenue wel degelijk uit de ateliers van de Chinese fabrikant kwam. Vele Chinezen gaan ervan uit dat Li Ning een sponsor is van de Olympische Spelen. Adidas zelf reageerde weinig ontdaan over het optreden van de gewezen Chinese turner.

Maar het ging nog verder. Hoewel het Organiserend Comité van de Olympische Spelen had gezworen om ambush marketing keihard te zullen bestrijden, droegen vele van de Chinese televisiereporters tijdens de uitzendingen voor de openingsceremonie shirts met het logo van Li Ning. Ook droegen tijdens de openingsceremonie een aantal deelnemende teams pakken van Li Ning. De Chinese sportartikelenfabrikant is echter niet het enige voorbeeld van ambush marketing tijdens de Olympische Spelen in Peking. Ook andere merken probeerden het reclameverbod voor concurrenten van de Olympische sponsors te omzeilen.

De officiële drankensponsors van de Olympische Spelen zijn het Amerikaanse Budweiser en de Chinese bierproducent Yanjing, heeft de Nederlandse biergroep Heineken een ontvangssuite geopend voor de bezoekers van de Olympische Spelen en deelde het Mexicaanse Corona in Peking party-gidsen uit. China Mobile is de officiële mobiele telecomsponsor van de Olympische Spelen, maar concurrent China Unicom plaatste reclames in liften, lobbies en andere locaties waar Chinezen op televisieschermen de openingsceremonie volgden.

Tegelijkertijd liggen de officiële sponsors van de Olympische Spelen onder vuur omdat ze met hun commerciële activiteiten in verband gebracht worden met de inbreuken van de Chinese overheid tegen de mensenrechten. Sponsors Lenovo en Kodak hebben al bekend gemaakt dat ze na afloop van het evenement hun samenwerking met de Olympische beweging zullen stopzetten. Uit een onderzoek blijkt dat 51 procent van de commentaren over sponsors Visa, Coca Cola en McDonald's in de blogosfeer negatief waren.

[Bron: Managing 21]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies