Platenindustrie, niet muziekindustrie moet innoveren

Vorig artikel Volgend artikel

Platenindustrie, niet muziekindustrie moet innoveren

De afgelopen weken hebben we een reeks fantastische concerten kunnen bijwonen: Van Morisson speelde in de Hollywood Bowl, Aretha Franklin op Sunset Boulevard, Yeahsayer trad op in de fameuze Troubadour en Madonna in het Dodger Stadium. Toch blijft het meest onvergetelijke concert voor mezelf dat van Nine Inch Nails (NIN) in Las Vegas.

Na een bezoek aan Lake Tahoe waren we op de terugweg naar Los Angeles, toen bleek dat de weg door het Yosemite National Park vanwege het noodweer gesloten was. Omrijden via de Death Valley was het enige alternatief -waarschijnlijk het meest intrigerende stuk aarde dat ik ooit heb bezocht. Daarna reden we verder naar Las Vegas, waar NIN toevallig het slotconcert van hun toernee speelde. Het was ook de laatste keer dat de band in zijn huidige bezetting zou optreden. Het slechte weer bleek uiteindelijk een zegen: eerder dan thuis in LA te zitten, konden we in Vegas dit onwaarschijnlijke concert bijwonen.

Trent Reznor en zijn maats vormen trouwens ook een inspirerend geheel vanwege de manier waarop ze met technologie in het algemeen omgaan en internet in het bijzonder. Hun veelvuldige technologische experimenten hebben al een aantal keer geleid tot het heruitvinden van hun muziek en henzelf.  Hun laatste album kon zelfs  volledig gratis van het internet worden gedownload, waarbij de fans ook  de gelegenheid kregen om deel te nemen aan hun creaties. Digitale media worden als een volwaardig deel in hun live concerten geïntegreerd; de groepsleden bloggen dagelijks en hebben zo een manier gevonden om voorturend in contact te staan met hun achterban.

Naar verluidt zit de muziekindustrie in slechte papieren. Toch is muziek meer dan ooit tevoren in onze levens aanwezig. Op onze gsm, op televisie, in de fitnessclub, op het werk, in de supermarkt, wanneer we gamen of tv kijken...  muziek is nooit ver weg. De muziekindustrie viel de laatste jaren vooral op door het slecht inschatten (of ontkennen) van het impact van nieuwe technologieën in het algemeen en internet in het bijzonder. De introductie van de iPod, gelinkt aan iTunes en de opkomst van nieuwe muziekdistributieplatformen lijken de traditionele muzieklabels te hebben verrast. En hoewel ze stilaan een aantal veranderingen lijken te gaan invoeren, blijven ze krampachtig vasthouden aan hun comfortabel model van overgeprijsde cd's.

Maar het is niet de muziekindustrie die het moeilijk heeft, het is de platenindustrie. Die moet zichzelf heruitvinden, nu steeds meer artiesten de controle over hun eigen zaakjes voor mekaar lijken te hebben.  En wie kan daar trouwens iets op tegen hebben?

Bart Becks leeft afwisselend in Californië en Brussel met zijn vrouw en zoontje. Daarvoor was hij CEO van Belgacom Skynet, en international directeur van mediagroep SBS/ProSiebenSat1 en de sociale netwerksite Netlog. Vandaag start hij zelf nieuwe ondernemingen op en zetelt hij in de raad van bestuur van een reeks start-ups in Europa en de VS, evenals in organisaties als het Festival van Vlaanderen, Poppunt en MobileSchool. Wie hem wil contacteren kan dat doen via zijn weblog www.flyingchaz.com.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies