Populariteit netbooks is tijdelijk fenomeen

Vorig artikel Volgend artikel

Populariteit netbooks is tijdelijk fenomeen

Volgens een onderzoek van iSuppli zullen dit jaar niet minder dan 22 miljoen netbooks aan de man worden gebracht, dat is bijna eenderde van de globale markt voor laptops. Netbooks zijn een goedkoop alternatief voor laptops: ze zijn daarenboven licht, compact, hebben een gunstige batterijduur en maken internetten overal mogelijk via wifi, bluetooth of een internetmodem. Ze zijn uiterst geschikt voor reizigers en voor kinderen, die al eens minder voorzichtig met zo'n apparaat omgaan of er een verliezen. Zakelijke gebruikers daarentegen, die nog altijd de helft van 's werelds laptops kopen, zullen hogere eisen blijven stellen dan wat een netbook bieden kan.

De toegenomen populariteit van netbooks moet dus als een tijdelijk fenomeen eerder dan als een structurele wijziging worden gezien. Een vergelijking met de autosector dringt zich op: toen een vat olie in de zomer van 2008 150 dollar kostte haastten automakers zich om benzineverslindende modellen uit de showrooms te halen. Maar zes maanden later, toen een vat nog iets boven de 30 dollar noteerde, leek deze beslissing niet zo verstandig te zijn geweest.

Een deel van het succes van netbooks is zeker door de recessie te verklaren, maar wanneer het economisch herstel straks doorzet worden consumenten opnieuw bereid gevonden om een paar honderd euros meer uit te geven voor een completere laptop. En hoewel netbooks een zekere prijsdruk uitoefenen op laptops is de computerindustrie een jaarlijkse prijsdeflatie van 5 à 10% al lang gewend.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies