PR en virale campagnes krijgen het moeilijk

Vorig artikel Volgend artikel

PR en virale campagnes krijgen het moeilijk

Een artikel in de pers. Miljoenen views on YouTube. Duizenden fans/followers op Facebook of Twitter. Velen dromen er van maar weinigen krijgen het in de praktijk. En de wereld van communicatie is er de laatste tijd (jaren) steeds intensiever mee bezig. Vele reclamebureau's en webbedrijven gaan de uitdaging aan om bovenstaande uitdagingen te realiseren. Daarbij spelen ze in op de actualiteit en gaan ze soms met kleine dingen aan de slag.

In 2009 lanceerde het bureau Famous al de Kimberlizer naar aanleiding van sterrenmeisje Kimberly Vlaeminck. Ook dit jaar doen ze weer een actie, met name gewichttoename tijdens de feestdagen. Hierbij werden alle personeelsleden voor en na de feestdagen gewogen. De wedstrijd die er aan vast hing, komt met een mooie prijs: een zak roze spekken. De winnaar mag zijn buikje vol eten maar moest daarvoor eerst raden wat het gewichtsverschil zou zijn. Met 21,2 kg verschil was er niet alleen een winnaar, maar kreeg het bureau ook een artikel in Het Nieuwsblad. Mooie campagne en zoals ze zeggen: "PR kan je niet kopen". Het heeft voor Famous alvast een artikel opgeleverd en daarbij winnen ze zeker aan naamsbekendheid.

Ook webbureau Intracto bleef niet achter deze feestdagen. Met het nieuwe jaar in het vooruitzicht, lanceerde het bedrijf de tool "in 2011 ..." waarbij je zelf een voorspelling voor het nieuwe jaar kan krijgen aan de hand van 3 vragen. Op deze eenvoudige site kan je een voorspelling voor het nieuwe jaar krijgen en dit direct delen met je vrienden via social media. En daar zit natuurlijk het voordeel. Social media heeft direct een grote impact aangezien al uw vrienden/followers dit ook op hun wall te zien krijgen.

Zowel Famous als Intracto zijn er in geslaagd om aan hun naamsbekendheid te werken en zeker ook extra verkeer te lokken naar hun site, facebook- of twitter-page. Alles begint met een idee. En soms kan dit iets heel klein zijn of iets heel dom. Maar door een creatieve uitwerking kan je wel iets op poten zetten dat snel rondgaat in onze digitale wereld.

Velen proberen vandaag de dag om elk nieuwtje om te zetten in een virale campagne in de hoop nieuwsberichten los te krijgen, fans of followers te generen of gewoonweg een grote naamsbekendheid te creëren. Sommigen denken de nieuwe Coca-Cola te worden. Maar zoals velen proberen, kan je blijven proberen en mee in de grote massa te gaan. Neen, wees creatief en ga op in het moment. Kies voor een campagne omdat je het leuk vindt en er tijd voor hebt hier snel op in te spelen.

Als marketeer zeg ik dat klanten voorgaan. Ook uw eigen identiteit is van belang maar niet in de mate om tientallen probeersels te lanceren in de hoop van...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies