Publiek van Facebook wordt ouder

Vorig artikel Volgend artikel

Publiek van Facebook wordt ouder

Het publiek van de sociale netwerksite Facebook wordt ouder. Dat schrijft het online magazine BizReport. Daarbij wordt gesteld dat steeds meer oudere vrouwen op de sociale netwerksite een profiel aanmaken en actief worden. Vrouwen boven de vijfenvijftig jaar vormden de voorbije maanden volgens BizReport de snelst groeiende gebruikersgroep van Facebook. Sinds september vorig jaar is het aantal Amerikaanse vrouwen uit deze leeftijdscategorie op Facebook met 175 procent gestegen. Met 717.000 profielen ligt in deze leeftijdscategorie het aantal vrouwen op Facebook dubbel zo hoog als het aantal mannen. BizReport stelt dan ook dat Facebook, in tegenstelling tot wat algemeen wordt gedacht, niet langer meer het exclusieve domein is van tieners.

"Het gemiddelde publiek op Facebook is op dit ogenblik gevoelig ouder dan toen de website vijf jaar geleden werd opgericht," stipt BizReport aan. "Het is duidelijk niet langer meer het exclusieve domein van universiteitstudenten en tieners. Ongeveer een kwart van de Amerikaanse leden zijn nu ouder dan vijfendertig jaar en 45 procent is ouder dan zesentwintig jaar. De leeftijdscategorie tussen achttien en vijfentwintig vertegenwoordigt drieënveertig procent van alle gebruikers van de sociale netwerksite. Tieners, die meestal beschouwd worden als de dominantie demografische groep op Facebook, vertegenwoordigen in werkelijkheid amper twaalf procent van alle gebruikers."

Ondanks de grote stijging bij de gebruikers uit de oudere leeftijdscategorieën, vertegenwoordigt de groep van de vijfenvijftigplussers toch nog altijd amper drie procent van het actieve publiek van Facebook. Volgens Larry Rosen, professor psychologie aan de California State University en auteur van het boek 'Me, MySpace and I: Parenting the Net Generation', willen veel ouders zich met een eigen Facebook-profiel proberen in te leven in de wereld van hun kinderen. "Het is schitterend dat veel ouders deze nieuwe manier van interactie met de wereld van hun kinderen willen uitproberen," aldus Rosen. "Het heeft niets te maken met het bespioneren van hun kinderen, maar wel een manier om een relatie op te bouwen. Het toont aan dat ouders echt willen leren wat ook hun kinderen begeestert.

[Bron: Managing 21]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies