Recessie: bedrijven richten marketing op vrouwen

Vorig artikel Volgend artikel

Recessie: bedrijven richten marketing op vrouwen

Een paar jaar geleden zette het Duitse automerk Porsche een SUV (Sports Utility Vehicle) in de markt, die speciaal voor vrouwen was ontworpen. Hoewel de verkoopcijfers tijdelijk stegen, gingen ze op middellange termijn opnieuw  naar beneden. Mannen keerden zich af van het merk omdat Porsche zijn mannelijk imago had gecompromitteerd.

Nu de recessie de rol van de vrouw binnen het gezin heeft versterkt, proberen vele marketeers zich op een vrouwelijk publiek te richten om hun verkoopcijfers op te krikken. 80% van de willekeurige aankopen komen op rekening van vrouwen, maar producten aan vrouwen verkopen is niet voor elk bedrijf weggelegd. Zeker niet voor bedrijven wiens merken -zoals in de auto-industrie- als erg ‘mannelijk' worden gepercipieerd. Zoals in het voorbeeld van Porsche dreigt het zogenaamde ‘gender bending' op lange termijn negatieve resultaten te produceren.

Toch verbaast Eric Almquist, die het departement Global Consumer Insights leidt bij consultant Bain & Co, zich over het feit dat bedrijven een recessie nodig hebben om zich meer op vrouwen te gaan richten. Vrouwen kopen 90% van de voedingsmiddelen, 55% van de consumentenelektronica en het gros van nieuwe wagens. Niet verwonderlijk dus dat een bedrijf als SheSpeaks, dat bedrijven als Philips en Citibank assisteert om vrouwelijke klanten te bereiken, haar opdrachten sinds het begin van de recessie heeft zien verdriedubbelen. Ook vrouwenbladen scoren beter in de advertentiemarkt.

‘Vrouwen zijn belangrijk en wel om drie redenen: ten eerste zijn ze loyaal en is de kans dat ze een merk blijven kopen eens ze overtuigd zijn groter,' zegt Marti Barletta, auteur van het boek ‘Marketing to Women'. Ten tweede geven vrouwen makkelijker informatie door over een product, mondelijn of via sociale netwerksites. Ten derde: het gros van de massa-ontslagen treft vooral mannelijke werknemers. Dit betekent dat vrouwen de komende maanden verantwoordelijk zullen worden voor een nog belangrijker deel van het gezinsinkomen en hun koopkracht nog zal stijgen.

[Gebaseerd op: The Economist]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies