Reclame op sociale media blijft achter op populariteit

Vorig artikel Volgend artikel

Reclame op sociale media blijft achter op populariteit

Sociale netwerken zullen dit jaar minder reclame-inkomsten genereren dan oorspronkelijk was voorzien. Ook volgend jaar zouden de opbrengsten lager liggen dan de verwachtingen. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau eMarketer. Daarbij wordt gesteld dat adverteerders in de Verenigde Staten dit jaar 1,2 miljard dollar zullen investeren in sociale netwerken. Oorspronkelijk was er een bedrag van 1,4 miljard dollar vooropgesteld. Voor volgend jaar wordt nu een bedrag van 1,3 miljard dollar voorzien. Daar was eerder sprake van 1,8 miljard dollar. Ondanks de recente introductie van nieuwe reclameformaten, blijft de reclame op sociale netwerken volgens eMarketer achter op de populariteit bij het publiek. Tegen 2013 zou de omzet stijgen tot 1,6 miljard dollar.

Dat de inkomsten van sociale netwerken achterblijven op de verwachtingen, is vooral te wijten aan de recessie en de lager dan verwachte omzetgroei bij MySpace. "Op korte termijn treft de recessie alle vormen van online reclamebestedingen, maar vooral experimentele formaten, zoals diegene die aanwezig zijn op sociale netwerken, zullen daarbij een zware impact voelen. Deze formats kunnen immers niet altijd duidelijk aantonen welke return-on-investment ze opleveren." Voor MySpace en FaceBook, de twee grootste sociale netwerken, wordt een achteruitgang van meer dan 20 procent aan reclame-opbrengsten voorzien. MySpace zou dit jaar 585 miljoen euro aan reclame verdienen, terwijl dat bij Facebook nog 210 miljoen dollar zou zijn.

"Hoewel het op dit ogenblik een bijzonder moeilijke situatie is, kunnen marketeers nog altijd voordeel halen uit het gebruik van sociale media," zegt eMarketer. "Sociale netwerken blijven een rendabel marketingkanaal. Het opvolgen van discussies op sociale netwerken over een merk of een product en de interactie met een community is nog altijd een nuttige en wellicht ook essentiële strategie. Marketeeres zouden sociale netwerken dan ook niet volledig mogen afschrijven. In een moeilijke economische situatie is het meestal gemakkelijker om een bestaande klant te bereiken dan een nieuwe te verwerven. Sociale netwerken laten bedrijven toe om op een relatief goedkope manier in contact te treden met consumenten die al in hun producten zijn geïnteresseerd."

[Bron: Managing 21]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.