Reclame op tray-table groot succes

Vorig artikel Volgend artikel

Reclame op tray-table groot succes

De opklapbare eettafeltjes (tray tables) in vliegtuigen zijn een prima reclamemedium. Dat blijkt uit een onderzoek van het bureau Triad Consulting. De onderzoekers stelden immers vast dat 79 procent van de passagiers zich naderhand de reclames spontaan kunnen herinneren. Bovendien genereerde 26 procent van de reclames een positieve reactie, waaronder een aankoopintentie voor het geadverteerde product. Ook bleek dat 90 procent van de passagiers te herinneren dat er een reclameboodschap stond op het eettafeltje.

 

Reclame van de autosector bleef het gemakkelijkste in het geheugen van de passagiers hangen (83 procent), terwijl reclame voor diensten het meest efficiënt was (86 procent). De onderzoekers merken op dat uit andere studies is gebleken dat slechts 12,2 procent van de passagiers zich spontaan televisiereclame in vliegtuigen konden herinneren. Bovendien genereerden deze spots slechts 8,3 procent positieve reacties. De reclame op opklapbare eettafeltjes in vliegtuigen heeft volgens de onderzoekers dan ook een heel aandachtig publiek.

De goede prestaties van deze reclamevorm is volgens Triad Consulting wellicht grotendeels te wijten aan het feit dat de passagiers gedurende een langere tijd aan de boodschap worden blootgesteld. "Daardoor worden de kernelelementen van de reclame gemakkelijker opgenomen in het lange-termijngeheugen," voeren de onderzoekers aan tegenover het magazine Marketing Daily. De reclames op de eettafeltjes is één van de meest recente reclame-technieken in de luchtvaartindustrie. Daarmee proberen luchtvaartmaatschappijen vooral extra inkomsten te realiseren om hun hogere onkosten te compenseren.

"Reclame op deze opklapbare eettafeltjes vormt dan ook een snel groeiende sector," aldus het magazine Marketing Daily.

[Managing 21]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.