'Reële bijdrage Google-ads aan verkoopsproces is overschat'

Vorig artikel Volgend artikel

'Reële bijdrage Google-ads aan verkoopsproces is overschat'

‘De helft van mijn advertentiebudget is weggegooid geld. Alleen weet je nooit welke helft.' Het is een cliché dat iedereen die in de marketingwereld aan de slag is, al tot treurens toe heeft moeten aanhoren. Maar dat cliché is niet langer van toepassing. Steeds meer marketingmanagers steken hun geld in digitale reclameprojecten, waarvan de return dankzij het internet vrij nauwkeurig kunnen worden gemeten. Volgens accountantsbureau PriceWaterhouseCoopers zal online adverteren ook dit jaar nog eens met 7,7% groeien tot 86,7 miljard dollar, terwijl televisie- en krantenadvertenties blijven dalen.

Toch is er een probleem: Google. Vaak raken consumenten geïnteresseerd in een product nadat ze eerst een televisiespot of een digitale advertentie zagen. Waarna de ‘last click' voor de aankoop wordt gemaakt door de naam van het product te googelen. Reclamebureaus trekken het belang van de zoekmachine in het totale advertentieplaatje dan ook in twijfel. Dat belang is niet in verhouding tot de reële bijdrage van Google aan het verkoopsproces. In het VK ging Google vorig jaar aan de haal met zowat de helft van het totale bedrag -3,5 miljard Britse Pond- dat bedrijven online spendeerden. Volgens Omniture, een bedrijf dat webstatistieken analyseert, wordt de reële bijdrage van Google met een factor twee overschat, omdat consumenten ook door print en tv-reclame worden beïnvloed.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies