Review: Apple iTunes Match

Vorig artikel Volgend artikel

Review: Apple iTunes Match

Afgelopen week maakte het wereldvermaarde bedrijf uit Cupertino iTunes Match ook beschikbaar voor ons land. In november was dat al het geval in de VS. Op zich werd er weinig ophef rond gemaakt, maar ik vind het zeker de moeite waard er dieper op in te gaan.

Wat?

iTunes Match  is een virtueel platform dat aan je iTunes account gekoppeld wordt. Het stelt de gebruiker in staat al zijn nummers (voor 25€/jaar kan je tot 25000 nummers opslaan, naast de aankopen uit iTunes) in the cloud te zetten én bereikbaar te maken op alle Mac apparaten. Je hoeft enkel de nieuwste versie van iTunes te installeren en vanop alle apparaten in te loggen met het AppleID. Ook op een gewone pc lukt dit dus. Zodra je de toestellen koppelt, worden alle nummers uit de iTunes bibliotheek beschikbaar.

Itunes_match_streaming

Op de kwaliteit (AAC aan 256 kbits/sec zonder DRM) valt weinig aan te merken. Ook de usability is een voltreffer. Waar je voorheen alle apparaten diende te koppelen aan je laptop/desktop, is dit voortaan niet langer het geval. Inloggen op je mobiele toestel volstaat om toegang te krijgen tot alle nummers. Zelf ondervond ik amper vertraging, maar blijkbaar hadden de Apple servers aanvankelijk wat af te rekenen met overload. Een opmerkelijk pluspunt is dat je voor iTunes ongekende nummers eveneens in het systeem kunt zetten. In tegenstelling tot ‘bekende’ nummers, dien je ze wel eerst up te loaden in het systeem, wat wel wat tijd vergt. De eerste maal duurt uiteraard het langst.

ITunes-Match-Beta-Reopened-Developer-News-2

Aanrader?

Ten tijde van ‘gratis’ streaming initiatieven als Spotify, Deezer, etc. was het duidelijk dat Apple iets moest ondernemen op dat vlak. Over de  gebruiksvriendelijkheid van iTunes valt te twisten, maar ze bieden de gebruikers zeker een meer dan waardig alternatief aan voor streaming services. Bovendien hoef je niks nieuws te installeren, behoud je al je muziek én vergemakkelijkt het toekomstig toevoegen van nieuwe nummers over alle apparaten aanzienlijk.

Als verwoed iTunes gebruiker (m.a.w. voor alle Mac-fanaten) kan ik de dienst enkel aanbevelen en vind ik die 25€ zeker de moeite waard. Een uitgebreid Spotify-account kost bv. stukken meer en je bezit de muziek uiteindelijk niet.