Review: Wunderlist & Wunderkit

Vorig artikel Volgend artikel

Review: Wunderlist & Wunderkit

Sommige mensen schrijven kattebelletjes dat het een aard heeft, waar anderen nauwgezet agenda’s bijhouden. Voor de Internet- generatie voldoen dergelijke zaken niet meer. Ze willen altijd en overal op een eenvoudige manier toegang tot hun agenda én willen die bij voorkeur ook kunnen delen. Een blik op enkele nuttige digitale organizers.

 

Wunderlist

6Wunderkinder is een Berlijnse start-up die anno 2010 het levenslicht zag. Hun eerste creatie werd meteen een schot in de roos. Wunderlist is een bijzonder gebruiksvriendelijke en eenvoudige tool die toelaat je leven stukken beter te organiseren. We hebben dagelijks honderden ideeën, plannen, projecten en meetings die we niet mogen vergeten. Talloze agenda’s of post-its zijn meestal niet dé oplossing aangezien dergelijke dingen vaak verloren raken. Wunderlist biedt de mogelijkheid al die aangelegenheden op te lijsten en overal bij te houden. Zo maak je in luttele seconden een nieuwe lijst aan, waarbinnen je taken kan aanmaken. Uiteraard mét deadline, bijhorende notitie, reminder, etc. 

Het beste komt nog: Wunderlist blinkt uit qua beschikbaarheid. Er is een web applicatie, desktop versie, maar even goed mobiele toepassingen op de meest gekende platforms. Alles wordt in ‘de cloud’ gezet en gesynchroniseerd. Voeg je dus een taak toe op de laptop, dan kan je die ook raadplegen op de smartphone of tablet. Indien je het wenst, deel je bepaalde lijsten met vrienden of familie.

Wunderlist01

Beperkingen

Je kan in Wunderlijst wel lijsten blijven creëren, maar je hebt  niet de mogelijkheid verschillende profielen aan te maken. Wie de app gebruikt om zowel werk als privé te organiseren, merkt vroeg of laat dat het onoverzichtelijk wordt. Bovendien wil je beiden niet laten convergeren in een dergelijke task manager. Wunderkit (thans nog in bèta) vult die lacune. Verscheidene profielen (bv. Werk, Privé, etc.) kunnen meteen online gezet worden. Nog een leuke extra: Wunderkit maakt ‘live’ samenwerking mogelijk. Je verleent een vriend of collega toegang tot je workspace en kunt de persoon in kwestie toewijzen aan de taak, die men tegelijkertijd kan becommentariëren, etc. Het is me wel nog onduidelijk in hoeverre iemand ook taken ziet waaraan hij niet toegewezen is. Daar Wunderkit nog in bèta fase verkeert, zijn er een aantal zaken die (hopelijk) nog zullen verbeteren.

Als fervent Wunderlist gebruiker, mis ik bv. het overzicht waarbij ik taken per dag kan bekijken, afgewerkte rommel, etc. Voorlopig blijft het ook bij de web applicatie, al heeft men mij via Twitter laten weten dat ‘er volop gewerkt wordt aan het iOS platform‘. Vermits Wunderkit gelinkt wordt aan Facebook/Twitter, kijk ik er ook naar uit hoe men dat verder zal integreren. Een statusupdate in Wunderkit is nu reeds mogelijk, dus ga ik ervan uit dat men dat later ook gaat koppelen aan de meest courante social media.

Wunderkit

Onmisbaar

Dergelijke programma’s zijn onmisbaar om ons leven en de eraan inherente information overload de baas te kunnen. Eens de smartphone nòg meer mainstream wordt, zal de populariteit ervan exponentieel toenemen. Wie trouwens nog op zoek is naar een soortgelijke ‘cloud’ app om notities/geluidsfragmenten/etc. te kunnen beheren en delen, kan ik Evernote aanraden.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies