Sanoma Magazines iPhone survey: Vrouwen en hun… iPhone

Vorig artikel Volgend artikel

Sanoma Magazines iPhone survey: Vrouwen en hun… iPhone

Sanoma Magazines Belgium voerde in het tweede kwartaal van 2010 een nationaal onderzoek uit naar de gebruikgewoontes van de iPhone bij vrouwen. Tijdens het onderzoek werd gepeild wie over de populaire Apple smartphone beschikte en waar en hoe het toestel werd aangekocht. Hoe gebruiken vrouwen applicaties en hoe populair zijn sociale netwerken als Facebook en Netlog?

Belgische mobiel internetverbruik verdrievoudigt naar 28%

Naast het traditionele internet is er de laatste jaren een nieuwe, onomkeerbare tendens in aantocht, namelijk mobiele internet via een gsm of geavanceerd telefoontoestel (smartphone). Alleen al het Belgische mobiele internetgebruik zal volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau Forrester verdrievoudigen tot 28% in 2014. Consumenten willen immers niet enkel ‘zelf’ bepalen welke informatie ze consulteren, ze willen ook bepalen hoe, waar en wanneer ze dat doen.

Waar staat de vrouw in deze evolutie? Welke vrouwen beschikken over een iPhone en wat doen ze ermee? Wij hebben de vrouwen opgesplitst in groepen die overeenkomen met onze magazinetitels, en dit is het resultaat:

Magazinetitels met een hoger sociaal profiel kennen een hogere iPhone-penetratie. Feeling vormt hierop een uitzondering met een relatief lage penetratie van 1,7%, terwijl de penetratie bij Flair (3,7%) en Libelle (2,4%) boven het vrouwelijk gemiddelde ligt (1,7%). Uit de studie blijkt ook dat 44% al langer dan één jaar een iPhone heeft, terwijl 4 op 10 vrouwen toegeeft zich pas heel recent een iPhone te hebben aangeschaft of het toestel als geschenk kreeg.

60% van deze vrouwen surft minstens 1 keer per week via hun iPhone op het internet, vaak via een draadloze internetverbinding binnen- of buitenshuis. Hierbij consulteren ze meestal de zoekmachine Google, de sociale netwerksite Facebook of websites van kranten. Liefst 77 % van de 5.500 ondervraagde vrouwen is lid van Facebook, waarbij 1 op de 3 ten minste één keer per dag haar profiel nakijkt. Bij 15 tot 24-jarigen zit 60% via haar iPhone op de sociale netwerksite. De penetratie van Netlog bij iPhone-bezitters is in vergelijking met Facebook verwaarloosbaar. Het relatief hoge percentage bij 55+ doet vermoeden dat ze niet weten waar Netlog voor staat. Vrouwen die niet mobiel surfen geven aan dat ze de vaste computer verkiezen boven het mobiel telefoontoestel.

Slechts 1 op 3 vrouwen installeerde een applicatie zelf

De studie toont ook aan dat 60% ooit zelf een applicatie of “app” op haar toestel installeerde, vaak via het iPhone beheerprogramma iTunes. Slechts 1 op 3 vrouwen deed dit zelf. Maar liefst 75% kiest voor gratis applicaties met advertenties boven betalende.

We mogen dus stellen dat mobiele applicaties in een sneltrein zitten en dat we een mooie toekomst mogen verwachten voor alles wat mobiel internet aangaat.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies