​Snow stopt, maar er liggen voldoende kansen op de loer

​Snow stopt, maar er liggen voldoende kansen op de loer

Vorig artikel Volgend artikel

Voor de revolutionaire triple play aanbieder Snow is het eind juni over en sluiten. De markt van digitale televisie moet verder zonder het pakket van Base Company. Het is alweer ruim 2 jaar geleden dat Snow werd geïntroduceerd. Doel was dat het voor een hoop opschudding in de wereld van digitale televisie en internet ging zorgen. Dat is ook zeker gebeurd, abonnees waren razend enthousiast, het zijn echter de hoge kosten die Snow uiteindelijk de kop hebben gekost. Gewezen wordt er in de richting van de overheid, die niet heeft gezorgd voor gunstige voorwaarden voor een nieuwe toetreder in deze toch wat stugge markt.

Geen ideale omstandigheden

Snow werd begin februari 2013 gelanceerd als de grote challenger voor de tv-diensten van Belgacom en Telenet. "De omstandigheden waren echt ideaal," aldus CEO Jos Donvil. "Met een nieuwe telecomwet, de kabel die werd opgengesteld, en er waren nog ruim 1 miljoen analoge klanten." Volgens hem was Snow een enorm succes, maar is de overheid de grote boosdoener geweest. Er is niets gedaan aan de duopolie van Belgacom en Telenet. En pas eind 2015 willen ze dit gaan onderzoeken!

Kansen

En ook al gaat Snow nu dus verdwijnen, dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen ruimte is voor een dergelijke dienst. Die is er zeker wel, maar om succesvol te zijn zal de overheid dus een handje moeten helpen en is natuurlijk ook de juiste strategie nodig. Eentje waarin de consument nog meer vrijheid heeft, en nog meer flexibiliteit heeft in zijn keuzes. De consument die thuis op vaste tijdstippen voor de televisie zit is verleden tijd. De consument wil zelf bepalen wanneer hij wat kijkt, en die vrijheid en flexibiliteit moet je hem dan ook geven.

Flexibiliteit

Dat er voldoende kansen zijn in de triple play markt zien we bijvoorbeeld ook in Nederland. Terwijl Snow in België sluit, komt Vodafone in Nederland met een soortgelijk concept: Vodafone Thuis. De insteek is echter anders, er wordt niet geconcurreerd op prijs, maar op flexibiliteit: je stelt zelf het pakket samen met dingen die jij leuk vindt, en betaalt ook alleen daarvoor. Zie het als een soort lego, je kiest zelf de bouwstenen waar je leuk mee kunt spelen en rekent ook alleen die bouwstenen af. Eentje bijkopen kan altijd, en je kunt bouwstenen waar je op uitgekeken bent ook weer ‘verkopen’, of in dit geval dus teruggeven.

Nog meer kansen

Er is dus voldoende verschuiving in de triple play markt. Niet alleen in de België en Nederland is de verandering van vraag naar het zelf customizen van content aan het veranderen. Met name in Amerika neemt het consumeren van content via online platforms de rol van het reguliere tv-aanbod over, het zogenaamde ‘cord-cutting’. Bij cord-cutting worden over-the-top (OTT) series, films en documentaires aangeboden die bekeken kunnen worden wanneer het de consument uitkomt. De belangrijkste spelers hierin zijn met name Netflix en YouTube. Niet alleen in Amerika is is te merken dat cord-cutting veel impact heeft op de huishoudens. Als we bijvooorbeeld kijken naar het aantal Netflix-abonnes in Amerika en de rest van de wereld zien we alleen maar een stijgende lijn. In Nederland maken bij 900.000 huishoudens gebruik van deze VOD-dienst.

netflix
Jeroen de Hooge

Jeroen is werkzaam als Managing Director bij The Blog Idea Factory BV, uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Travelvalley & Carrepublic. Behalve liefhebber...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies