Social media marketing in de globale marketingstrategie

Vorig artikel Volgend artikel

Social media marketing in de globale marketingstrategie

In een cross-channel en geïntegreerde marketingrealiteit is social media marketing geen geïsoleerde marketingstrategie. Integendeel: social media marketing is erg klantgericht en per definitie cross-channel. En het moet zeker deel uitmaken van een globale marketingvisie.

Gebruik dus alle communicatiekanalen die je bedrijf heeft en laat ze elkaar versterken. Social media campagnes vertrekken vanuit een geïntegreerde en holistische invalshoek, met de gebruiker, of klant zo je wilt, als vertrekpunt.

In een recent interview met social media marketing specialist Bart De Waele zegt De Waele (vrij vertaald) “dat de verschillende sociale medianetwerken verschillende groepen mensen aantrekken en ook een ander soort interactie aanbieden”.

Dat is juist. Er is een hemelsbreed verschil tussen pakweg Netlog, LinkedIn, Facebook en MySpace. Maar er is een nog veel groter verschil tussen al deze spelers en sociale toepassingen en media als Twitter, YouTube en Delicious.

Volgens De Waele is het ook belangrijk om het gebruik van sociale media voor marketingdoeleinden te integreren in je core business en in je algemene marketingstrategie, zoals ik net vertelde dus.

Sociale media zijn voor bedrijven een manier om te communiceren over hun producten en aanbiedingen. Maar, omgekeerd, is het ook een manier om je klanten beter te leren kennen en feedback te krijgen. Zeg maar social media monitoring waar ik hier eerder over postte.

Het gaat dus in twee richtingen, maar dat wist je al.

Deel zoveel als je kunt

Sociale media zijn daarbij meer dan alleen maar middelen om te luisteren en promoties te verspreiden. Je kunt ze als bedrijf ook gebruiken om relevante content en informatie te delen.

Een globale kijk op social media marketing betekent dat je ook de nodige strategische doeleinden en metrics moet afbakenen om de waarde en dus impact van je campagnes voor zowel je bedrijf als de gebruiker van de sociale media, waarmee je werkt, te optimaliseren.

Op het vlak van de sociale media en de campagnes zelf tot slot, betekent het dat je moet proberen verschillende sociale kanalen met elkaar te verbinden en zelfs dat je moet proberen een sociale dimensie toe te voegen aan meer klassieke marketingkanalen zoals email marketing.

Uiteindelijk draait het hierbij om de waarde van de content en het aanbieden van de nodige verspreidingsmechanismen aan je doelgroep.

En vergeet niet dat jij omgekeerd ook moet aandacht besteden aan de content die je doelgroep genereert. Niet alleen door er naar te luisteren en er op te antwoorden maar ook door ze zelf te delen en, als ze waardevol is, in de kijker te zetten!

Deel zoveel als je kunt en vergeet daarbij niet dat e-mail nog steeds een cruciale rol speelt zoals je op DutchCowboys kunt lezen.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies