Sociale media en tv-programma's groeien naar elkaar toe

Vorig artikel Volgend artikel

Sociale media en tv-programma's groeien naar elkaar toe

Tegenwoordig spelen ook televisiezenders in op de sociale media. Zo zagen TV-kijkers van The Voice van Vlaanderen (VTM) al dat er nu en dan tweets op het scherm verschijnen met de hashtag #tvvv. Orange Vallée (het innovatie-labo van Orange) wil nu nog een stapje verder gaan met het product 'TV Check'. Hiermee kan een TV-kijker via een smartphone of tablet applicatie inchecken in een TV-programma (eigenlijk kan dit al via GetGlue of Miso). Door in te checken kan je, net zoals bij het populaire Foursquare, punten en badges verdienen. 

TV-content wordt 'sociaal'

Door in te checken in een TV-programma kan je aan je vrienden meteen laten weten naar welk programma je aan het kijken bent. Ook wat we nu al op VTM zien is mogelijk: door status updates te plaatsen op je Twitter en/of Facebook account, geef je ineens de link met het programma in kwestie weer. Interessant voor de programma-makers om te zien welke 'buzz' er rond hun programma wordt gemaakt. Voor de TV-kijker is een ander doel van de applicatie om ook weer nieuwe dingen te ontdekken. Je ziet in de applicatie immers meteen waar anderen naar kijken en zo ga je misschien zelf op ontdekking naar andere TV-programma's.

'RendezVousTV' is een andere applicatie die de TV-wereld en de sociale media met elkaar probeert te verbinden. In wezen is dit hetzelfde als de VT4-applicatie 'Tweede Scherm'. Interessant voor marketeers is echter dat 'RendezVousTV' ook de reclame meeneemt naar het tweede scherm. Je kan in de applicatie ook een reclameboodschap krijgen, synchroon met degene die je op je TV kan zien.

Dit soort diensten zijn nog maar het begin van een (r)evolutie in de TV-wereld. TV-makers beginnen dit soort diensten nu pas te ontdekken en ze voorzichtig toe te passen op bestaande programma's. Voor toekomstige TV-programma's zullen ze meer en meer rekening houden met deze mogelijkheden en zal TV dus ook steeds interactiever en geïntegreerder geraken met de sociale media.

Fff

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies