Sociale netwerken blijven opgang maken in e-commerce

Vorig artikel Volgend artikel

Sociale netwerken blijven opgang maken in e-commerce

De consument raakt steeds meer geïnteresseerd in sociale netwerken voor advies en aanbevelingen over online aankopen. Dat blijkt uit een Amerikaans onderzoek van het technologiebedrijf Volution. Het rapport stelt dat speciale aanbiedingen en exclusieve producten 30 procent van de online consumenten zou kunnen stimuleren om op sociale netwerken te shoppen. Bovendien zegt 27 procent van de ondervraagden dat commentaren over producten hen eveneens naar sociale netwerken zouden kunnen doen gaan.

Uit het onderzoek bleek verder dat 48 procent van de consumenten dat de gebruiksvriendelijkheid voor hen bijzonderlijk belangrijk is om naar een online shoppingsite te gaan, terwijl 32 procent dat ze meer online zouden shoppen indien de betrokken websites gemakkelijker te gebruiken zouden zijn. Daarnaast zegt 50 procent dat speciale online aanbiedingen hen zouden aanzetten om vaker online te shoppen. Voor 88 procent speelt ook het webdesign een rol om hen naar een shopping site te lokken, terwijl 92 procent ook belang hecht aan de aangeboden merken.

"Sinds de geboorte van e-commerce tien jaar geleden, verwachten consumenten steeds meer een optimale online shopping ervaring," aldus Kevin Sproles, oprichter en chief executive van Volusion. "Naast een gemakkelijke navigatie en productkeuze, wil de consument dat online shopping geïntegreerd wordt in de manier waarop hij met zijn kennissen communiceert. Zij maken hun voorkeuren en interesses bekend op sociale netwerken. Dat biedt retailers de kans om een intiemere relatie aan te kweken met zijn klanten."

[Managing 21]