Sociale netwerken voorspelden zege Barack Obama

Vorig artikel Volgend artikel

Sociale netwerken voorspelden zege Barack Obama

Sociale netwerken hebben de overweldigende zege van de Amerikaanse presidentskandidaat Barack Obama voorspeld. Dat blijkt uit statistieken die Jeremiah Owyang, analist van het bureau Forrester Research, op zijn weblog 'Web Strategy bij Jeremiah' heeft geplaatst. Volgens Owyang overheerste Barack Obama op sociale netwerken nagenoeg in alle mogelijke berekeningen. Owyang wijt het online succes van Obama aan twee elementen. Zelf stapte Obama in zijn campagne al snel over op online strategieën, maar bovendien behoren gebruikers van sociale netwerken tot de typische Obama-supporters.

Uit de cijfers van Jeremiah Owyang blijkt dat Barack Obama op alle sociale netwerken een duidelijke voorsprong had uitgebouwd op zijn republikeinse tegenstrever. "Op de dag voor de verkiezingen had Barack Obama op Facebook 2,38 miljoen supporters, tegenover 620.360 voor John McCain," benadrukt hij. "Dat betekent dat Obama 3,8 keer meer supporters had dan McCain. Datzelfde cijfer komt naar voor op MySpace, waar Barack Obama 833.161 vrienden had, terwijl John McCain slechts aan 217.811 vrienden kwam."

Verder stipt Owyang aan dat er sinds november 2006 op YouTube 1.792 Obama-gerelateerde video's werden geplaatst. Dat zijn ongeveer vier uploads per dag. Die kregen 114.559 subscribers en ruim 18,4 miljoen kijkers. Over John McCain werden er sinds februari vorig jaar 329 video's geplaatst. Dat zijn er ongeveer twee per dag. Die kregen 28.419 subscribers en 2,03 miljoen kijkers. Die cijfers leiden tot de conclusie dat democraat Obama vier keer meer subscribers en negen keer meer kijkers had dan de republikein McCain.

Tenslotte stelt Owyang dat Barack Obama op Twitter 112.474 volgelingen had, terwijl John McCain aan amper 4.603 volgelingen kwam. Daaruit blijkt dat Obama 240 keer meer volgelingen had dan McCain. "Met die cijfers had Obama in sociale netwerken een veel grotere voorsprong dan in politieke polls naar voor kwam," stipt Owyang aan. "Dat heeft wellicht twee redenen. In de eerste plaats heeft Obama in zijn verkiezingscampagne snel gebruik gemaakt van sociale netwerken en sociale media. Maar sociaal netwerkgedrag ligt.

[Managing 21]