Sociale netwerken zijn de televisie van de nieuwe crisis

Vorig artikel Volgend artikel

Sociale netwerken zijn de televisie van de nieuwe crisis

Sociale netwerken hebben de voorbije twee jaar een groei van 93 procent gekend. Ze zullen door de economische crisis nog aan belangrijkheid winnen en een aantal mogelijkheden creëren voor online reclame. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau Netpop Research. Sociale media zullen volgens de onderzoekers in de huidige economische crisis dezelfde rol spelen als de televisie tijdens de Grote Depressie van de jaren dertig van de voorbije eeuw. Daarbij wordt opgemerkt dat de groei van sociale netwerken nog altijd aan het versnellen is en de banden die de gebruikers ontwikkelen met vrienden en groepen van gelijkgestemden nog maar pas begonnen zijn om een nieuw gedrag te creëren. Daarbij wordt gezegd dat ook bedrijven hier moeten aanwezig zijn om contact te houden met hun publiek.

"Merken die nu experimenteren met reclame op sociale media, zullen het best geplaatst zijn om daarvan tenvolle de vruchten van te plukken wanneer de economie weer opnieuw aantrekt," voeren de onderzoekers aan. "Het is te begrijpen dat marketeers zich ontgoocheld voelen door de matige prestaties van standaard online reclameformats in sociale media-omgevingen, maar die pogingen zijn ook beperkt gebleven tot de bekende, traditionele online reclamevormen, zoals display-reclame. Marketeers moeten deze omgeving echter leren begrijpen en een nieuwe reclame-benadering ontwikkelen. Dat zal van steeds groter belang worden, want de consumptie van sociale media blijft stijgen. Alleen al door de economische recessie zullen mensen onder meer online gaan om hun persoonlijke situaties te bespreken."

Uit het onderzoek blijkt de Verenigde Staten 105 miljoen actieve gebruikers van sociale media, die foto's online plaatsen, blogs onderhouden of producten bespreken, telt. Dat is 76 procent van alle Amerikaanse breedbandgebruikers. "Bovendien blijken 40 miljoen gebruikers geregeld bijdragen te leveren op sociale netwerken en steeds meer tijd online te besteden aan het onderhouden van online contacten, zowel individueel als in grote groepen," wordt er opgemerkt. "Dat geeft duidelijk een verandering aan in de content die de burger consumeert en hoe hij van een dagelijkse gebruiker evolueert tot een promoter of beïnvloeder." Sociale netwerkers gebruiken vooral zoekmachines, merkensites, exclusief online retailsites en veilingsites om informatie rond aankopen te zoeken. Daarbij zegt 6 procent ook sociale netwerksites in te schakelen.

Netpop Research zegt dat sociale netwerkers in de Verenigde Staten vooral vrijgezel en vrouw zijn en in de leeftijdscategorie tussen achttien en negenendertig jaar zit. De sociale netwerk heeft gemiddeld per week 18 persoonlijke contacten en 110 contacten in groepsverband. Een gemiddelde sociale netwerker besteedt 36 procent van zijn online tijd aan interactieve activiteiten. Bij de andere internetgebruikers is dat 29 procent. Sociale netwerkers blijven diverse communicatiemiddelen te gebruiken, waaronder instant messaging, texts, blogs en microblogs. Verder wordt gesteld dat sociale netwerkers ook veel meer geneigd zijn om online te winkelen dan de gemiddelde internetgebruiker. Gemiddeld koopt een sociale netwerker voor 101 dollar online per maand, tegenover 80 dollar voor de gemiddelde gebruiker.

[Gebaseerd op: Managing21]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies