Stevige groeicijfers voor Google

Vorig artikel Volgend artikel

Stevige groeicijfers voor Google

Het resultatenseizoen is begonnen. We krijgen nu elke dag een pak resultaten van het derde kwartaal voorgeschoteld. Belangrijke sectorspelers, zoals Philips, Intel en BASF stellen niet teleur. En ook Google doet mee met die goede bedrijfsresultaten. Is het einde van de recessie in zicht?

 

In een telefonische persconferentie gisterenavond liet Google opperhoofd Eric Schmidt weten dat Google haar omzet steeg met 7,3% in het derde kwartaal (juli, augustus, september) tot $ 5,94 miljard. Iets meer dan de helft van de omzet is afkomstig uit de Verenigde Staten.

 

Ook de nettowinst van Google verrast in positieve zin. Het stijgt met 27% tot $ 1,64 miljard.

 

Adverteerders geven weer makkelijker geld uit

Het positieve bedrijfsresultaat van Google is zeker een teken dat de technologiesector het een pak beter doet, maar laten we eens kijken waar Google zijn bedrijfswinst haalt.

Het financieel rapport leert ons dat 67% van de totale winst uit eigen Google websites (zoals YouTube) komt en 30% uit partner websites (AdSense programma).

 

Lichtje reality-check: veel ondernemingen hebben bespaard op personeel. Ook Google, dat momenteel 19.665 voltijdse mensen in dienst heeft. Drie maanden geleden was dat 19.786.

 

Investeren in de toekomst

Verder zegt Schmidt dat er nog veel onzekerheid is over het economische herstel, maar dat hij gelooft dat het ergste van de crisis achter de rug is en dat hij weer zwaar durft te investeren in de toekomst:

 

 

  • Extra werkvolk: vooral verkopers, leidinggevende managers en technische lui, maar buiten een tweetal lobbyisten in Brussel en een drietal technische functies in het datacenter in Bergen, staan er nog niet veel vacatures op de Belgische Google website
  • Innovatie in reclame: adverteerders willen ook andere manieren van adverteren dan de Google advertenties
  • Kleine en grote overnames: prooien die goed zijn in gespecialiseerd zoeken en analyseren, verbeteraars van Google's Chrome/Android en display advertising zijn erg gewild. Dat laatste is trouwens een zeer inefficiënte business voor Google, waar tot 25% van de ruimte niet verkocht wordt
  • Verdere ontwikkeling in mobile: zonder absolute getallen te noemen verwacht Google een groei in de mobiele zoekopdrachten, waardoor het zinvol is om ook daar in ontwikkeling geld te stoppen

 

Toegegeven, het beursklimaat is nu veel beter en de economie draait wat beter, maar we zijn er nog niet helemaal bovenop.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies