Televisie blijft live evenementen beheersen

Vorig artikel Volgend artikel

Televisie blijft live evenementen beheersen

Het internet blijft zijn beperkingen hebben. Dat zegt mediaspecialist David Wolf in het magazine Advertising Age. Daarbij verwijst hij naar de verslaggeving van de Olympische Spelen in Peking, die nog altijd gedomineerd werd door de televisie. Op het vlak van live evenementen heeft het internet volgens Wolf nog een grote achterstand goed te maken. Een eerste oorzaak ziet de mediaspecialist in de mindere kwaliteit van de online live uitzendingen, maar ook op het vlak van reclame-inkomsten gaapt er volgens hem nog een grote kloof.-

"Het is een feit dat de traditionele media een moeilijke periode doormaken," geeft David Wolf toe. "Steeds meer consumenten lezen hun nieuws online en geven de voorkeur aan een computerspel boven een sitcom. Boeken, muziek en video worden bovendien steeds meer op een harde schijf opgeslagen dan in een rek geplaatst. Nieuwe media hebben duidelijk een impact gehad op de televisiepopulatie, niet alleen in de Verenigde Staten en Europa, maar ook in China, vooral dan bij tieners en twintigers."

David Wolf wijst er echter op dat de Olympische Spelen in Peking duidelijk bewezen hebben dat het internet nog een lange weg af te leggen heeft vooraleer het een belangrijk medium kan worden voor het beleven van live evenementen en dan vooral sportgebeurtenissen. "Dat heeft vooral te maken met de beleving," voert hij aan. "Uiteraard is die het beste op de locatie van het gebeuren zelf, maar televisie - zeker met uitzendingen in high-definition - komt het dichtste in de buurt. De online streams op internet geven niet dezelfde bevredigende ervaring. Vooral details, die dikwijls heel belangrijk zijn, gaan grotendeels verloren."

Maar er is volgens David Wolf ook een financiële reden. "Online verslaggeving levert nog altijd veel minder advertentie-inkomsten op dan een televisieprogramma," voert hij aan. "Het internet moet dan ook niet alleen met kwalitatief betere programma's komen, maar moet er tevens voor zorgen dat er ook commercieel meer kan uitgehaald worden dan met de huidige reclameformats. Preroll-reclame en banners zijn niet voldoende. Er is nog een lange weg te gaan. Zolang internet er niet in slaagt zijn publiek virtueel aanwezig te laten zijn in de sportstadions, zal televisie live evementen blijven domineren."

Bron: Managing21