The Conversation Company by Steven Van Belleghem: review book & launch event

Vorig artikel Volgend artikel

The Conversation Company by Steven Van Belleghem: review book & launch event

Dinsdag werd in ArtCube Gent "De Conversation Company" officieel boven het doopvont gehouden. Het beloofde één van de grootste social media events van het jaar te worden. Op het eerste zicht een beetje vreemd als je weet dat De Conversation Company een boek - op papier - is, maar helemaal niet vreemd als je weet dat dit boek de langverwachte opvolger is van "De Conversation Manager" van Steven Van Belleghem a.k.a. @Steven_InSites van InSites Consulting. Zoals enkele tweetende medemensen terecht opmerkten "als er nu een bom valt op Gent, dan halveert het aantal Belgische twitter-gebruikers in één klap !" 

Maar goed, waarover gaat het boek ?

In zijn eerste boek 2 jaar geleden beschreef Steven Van Belleghem vooral hoe je met social media binnen een organisatie moet omgaan en wat de rol van een Conversation Manager daarbij is. Het leidde tot het ondertussen bekende principe Observe - Facilitate - Participate.

Nu 2 jaar later is het ondertussen duidelijk dat enkel 1 conversation manager binnen een verder traditioneel bedrijf helemaal niet volstaat. Om echt succesvol te zijn moet de ganse organisatie, top-to-bottom, zich aanpassen tot een echte Conversation Company@Steven_InSites heeft het dus in dit boek vooral over waarom en hoe je de hele organisatie fundamenteel moet wijzigen : "Boost your business trough culture, people and social media."

The Conversation Company
View more presentations from steven van belleghem
De Conversation Company gaat dus voor alle duidelijkheid niet enkel over social media. Social media is een belangrijke facilitator voor toekomstige bedrijfssuccessen, maar het is een middel, geen doel op zich. Dat lijkt voor de hand te liggen, maar het is toch een belangrijke les die vele online advertising / social media agencies nog niet lijken te snappen : consumenten zitten niet te wachten op enkel maar coole facebook pages en mobile apps, ze willen gehoord geworden én serieus genomen bij alle aspecten van de organisatie.

Naast die social media gaat het dus over Culture en People.

Bedrijfscultuur neemt een extreem belangrijke plaats in. Die bepaalt hoe medewerkers zich gedragen, hoe klanten uw bedrijf ervaren, … bedrijfscultuur bepaalt als het ware het gezicht en DNA van uw bedrijf. Cultuur moet eerst worden bepaald, in functie daarvan komt de strategie (cfr. Peter Drucker "culture eats strategy for breakfast").
People is die andere pijler : niet alleen klanten, maar vooral ook eigen medewerkers. Dit leidt tot het vrij opmerkelijke principe "employees first, customers second" waarvan menig traditioneel CEO zal steigeren, maar als je weet dat dit mee aan de basis ligt van het succes van o.a. Zappos, dan besef je dat dit niet uit de lucht is gegrepen.
Conversation_company_steven_van_belleghem_insites_consulting_review_tommystarsurfer_people
Eens je deze 3 fundamentele bouwstenen van de Conversation Company hebt begrepen, komt Steven tot een nieuw "4C" model, de 4 zaken waarop je moet focussen om een echte Conversation Commpany te worden : Customer Experience, Conversation, Content, Collaboration.

Customer Experience : het gevoel dat uw klant overhoudt aan elk contact met uw bedrijf; zowel voor, tijdens als na de aankoop. Deze customer experience is de belangrijkste conversatiestarter, zowel in positieve als negatieve zin. Belangrijk idee hierbij : customer service moet niet langer worden gezien als een kost, maar als een investering in marketing.

Conversatie : het managen van de conversaties die uit deze customer experience ontstaat. Het boek "The Conversation Manager" is hierbij de perfecte handleiding.

Content
: geef uw klanten iets om over te spreken. Werk aan een duidelijke en relevante content-strategy, niet enkel tijdens tijdelijke campagne-momenten, maar het hele jaar door.
Collaboratie : klanten kennen uw merk uiteindelijk het best, en willen maar wat graag meehelpen bij het verbeteren van uw producten en diensten. Laat deze kans niet liggen en ga op een structurele manier een samenwerking aan met hen.

Social media loopt als een rode draad doorheen deze 4 C's : het helpt o.a. bij customer service, het helpt bij het converseren met consumenten, het helpt bij het verspreiden van uw content, en het helpt bij het samenwerken met uw klanten.

Het boek : mijn oordeel !

Er is tegenwoordig een ruim aanbod binnenlandse en buitenlandse boeken over social media, new media, customer centricity, GenY, conversation management en dat soort zaken (en ik lees er daar ook een redelijk aantal van, ik kan vergelijken). De Conversation Company lijkt me nu al een standaardwerk te zullen worden met een even grote, zo niet grotere impact dan zijn voorganger. Het gaat tenslotte niet enkel over social media, het geeft de roadmap voor elke toekomstgerichte organisatie weer.
Alweer in duidelijke taal geschreven, afgewisseld met inspirerende cases van nationale en internationale topbedrijven en heldere checklists, heeft volgens mij iedereen er iets aan die van dicht of van ver met communicatie, marketing en gewoon consumenten in het algemeen heeft te maken.

Specifiek voor mensen die professioneel met social media bezig zijn, zullen de inzichten uit dit boek u helpen om minder "hippe mensen" als CEO's en CFO's te overtuigen van wat je hen wil verkopen. Specifiek voor CEO's en CFO's zal het handig zijn om beter te begrijpen wat die social wizzkids u willen duidelijk maken, en waarom het fundamenteel is om met meer dan gewone aandacht ook effectief naar hen te luisteren.
429609_10150666325327355_157949922354_9309765_689660439_n
Booklaunch : het event !

De gueslist was al ruim voor datum afgesloten, en ik zag vele tweets passeren van mensen die jammer genoeg niet aan een invitatie waren geraakt. Naar schatting 600 man aanwezig dus, gaande van the usual suspects tot CEO's en (semi-)BV's van echte topbedrijven.

Ruime belangstelling dus, en wie al naar een InSites event is geweest weet ook waarom : flitsende presentaties, filmpjes en af en toe knallende beats (de intense samenwerking van InSites met MTV zal daar wel voor iets tussen zitten), bevlogen sprekers zoals @Steven_InSites nu of @Joeri_Insites op een vorige gelegenheid … en achteraf uiteraard netwerken met de marketing "beau monde" met meer dan verzorgde bubbles & fingerfood … rock 'n roll !

Meer info :
http://conversationmanagement.biz/
http://insites.eu/
http://twitter.com/Steven_InSites/ 


Het boek kan je online bestellen via Lannoo Campus

Alle foto's van het launch event hier

WIN WIN WIN !

We mogen 3 exemplaren van De Conversation Company weggeven aan de eerste 3 die een gele briefkaart … Foutje !
Maak kans om 1 van de 3 exemplaren te winnen door exact onderstaande tweet te versturen. Je hebt tijd t.e.m. maandag 12/03 12h00, winnaars worden door mijn onschuldige hand (@TommyStarSurfer) persoonlijk gecontacteerd en krijgen het boek door InSites toegestuurd.

Conversation Company : win the book ! visit http://x.nu/convcompany & tweet ! #convcompany @belgiancowboys

WINNAARS

Schermafbeelding%202012-03-17%20om%2012.28.53



akkoord ? niet akkoord ? vragen of opmerkingen ? jouw idee over de Conversation Company ? Laat het weten via de comments hieronder !
429697_10150666313827355_157949922354_9309701_285351469_n
432184_10150666304057355_157949922354_9309646_51981814_n

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies