The Third Window (Stichting Marketing)

Vorig artikel Volgend artikel

The Third Window (Stichting Marketing)

Gisteren was ik aanwezig op het Third Window event van Stichting Marketing.  Een lezing gegeven door Casper Van Rhijn (Corelio) en Nick Decrock (Nocus).  Een seminar over de komst van tablets en de gevolgen die dit meebrengt voor ons leesgedrag.

 

 

Looking throug a black mirror - A second view on content, media & advertising
Na een korte introductie door de voorzitte van de Expertgroep Digital Marketing kregen we een interessante uiteenzetting door Nick Decrock en Casper Van Rhijn.


First view on 'The Tablet' - A lean mean mobile machine

In het eerste deel werd een blik geworpen op de iPad als device.  e-Reading is niks nieuws, de Kindle is namelijk al bijna 3 jaar oud (sinds november 2007).  Na een aarzelende start zagen we dat vorig jaar op Amazon tijdens de kerstperiode voor het eerst meer digitale magazines werden verkocht dan analoge.

Een tablet kan je zowel beschouwen als een lean back als een lean forward device.  Waar ik net nog in de zetel een spelletje zat te spelen terwijl ik TV keek (lean back), typ ik nu dit artikel met de notities die ik gisteren op mijn iPad maakte naast me (lean forward).  Geen enkel device maakt zo gemakkelijk de brug tussen zowel business als entertainment.

Dit leidt tot een gedragsverandering die een invloed heeft op zowel de B2B-markt (waar men nu de voordelen van de iPad leert ontdekken) als in de media die we consumeren. Zo zien we bedrijven die de iPad gaan inzetten voor productdemo's, om op beurzen snel en eenvoudig digitale voorbeelden te tonen en notities te maken, ...

Maar het succes van de iPad wordt bepaald door de tools (apps) die we er op installeren.  Want in essentie is het een grote, mooie, dure, zwarte spiegel.

IPad_De_Standaard1

second view on Content - Inside Out the Newsroom

Volgens de nieuwste CIM-cijfers groeien de meeste kranten nog steeds in oplage.  Terwijl je zou verwachten dat de nieuwste technologiën als internet en digitale tv hier een bedreiging zouden vormen.

De Standaard wil ook op lange termijn een antwoord bieden aan deze veranderingen door van hun medium een nieuwsmerk te maken dat zich op elk moment van de dag kan plaatsen.  Hiervoor is een innovatie nodig die zich zowel richt op de bestaande media (print, web, mobile), de sociale media, als op de nieuwste media (tablets).

We krijgen een nieuwsproduct met drie dimensies:
    •    een papieren versie met dagelijkse duiding en diepgang, met ruimte voor debat en analyse
    •    internet en mobiel (oa. ook Twitter) voor snelle nieuwsflashes en breaking news
    •    tablet voor extra side-content, informatiegrafieken, extra interactiviteit (video/audio)

De huidge iPad-app is eigenlijk een samenvoeging geworden van de twee eerste dimensies en geldt als playground om te ontdekken hoe men de derde dimensie kan bieden.  Daarom ook dat de navigatie door de krant nog aanvoelt als een papieren versie.

Key-to-succes-elementen voor de gebruikers: brede en diepe inhoud, open platform en een sublieme user-experience
Key-to-succes-elementen voor de uitgevers: winstgevend pricing model, controle over de waardeketen zorg voor een goede klantenrelatie, multi-platform

A second view on media & advertising

Lean back + extra device geeft je content 2.0.(vb. Terwijl je op tv naar de Formule 1 kijkt kan je timings en cockpit beelden bekijken op de iPad-app.)  Op termijn zal je zelfs een interactie krijgen tussen de verschillende devices.

Wat wil dit zeggen voor advertisers?  Doordat het een lean back device is gaan gebruikers ook gemakkelijker doorklikken op interessante reclame.  Advertenties worden interactief en aantrekkelijk.  En door een goede analytics gaan zelf de advertenties gepersonaliseerd worden.  Het ontspannen gevoel dat dit meebrengt zorgt ervoor dat gebruikers zich weer gaan openstellen voor advertenties.  (Kanttekening: dit duurt tot zolang men weer overladen wordt met reclame en dan zie je daar zoals op tv ook een zapcultuur ontstaan).

 

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies