Transfer Ronaldo: 'Real Madrid is een content provider'

Vorig artikel Volgend artikel

Transfer Ronaldo: 'Real Madrid is een content provider'

De voorzitter van de Europese voetbalbond UEFA, Michel Platini, zegt geschandaliseerd te zijn van het recordbedrag van 93 miljoen euro dat de Spaanse topclub Real Madrid wil betalen voor Cristiano Ronaldo en de miljoenen die het heeft neergelegd voor de Braziliaan Kaka.

Opiniemakers wereldwijd hebben hun vragen bij deze transfer. De voorzitter van FC Barcelona, Juan Laporta, maakte de rekening van zijn aartsvijand en kijk, ze klopt niet. ‘Gaan ze nu 30 miljoen truitjes van Ronaldo  verkopen?', vraagt hij zich in de Catalaanse voetbalkrant Sport af.

Uit onderzoek van Stefan Szymanski, professor economie aan de Cass Business School in Londen, blijkt dat clubs niet beter gaan spelen wanneer ze grote transfers realiseren. In tegendeel, in slechts 16% van de onderzochte gevallen gebeurt dat wel; clubs spelen wel beter naarmate ze hun spelers hogere salarissen uitbetalen. In 92% van de gevallen leiden hogere lonen tot een hogere plaats in de eindrangschikking.

Doch transfers hebben hun eigen logica en die is vaak … onlogisch. Clubs betalen graag meer voor een voorspeler dan voor een doelman, hoewel beiden even cruciaal zijn. Ze betalen graag veel voor spelers met een ‘sexy’ nationaliteit: een Portugees bijvoorbeeld. Albanese spelers delen minder vaak in de vetpotten. De transfer van Ronaldo wordt door sportjournalist Simon Kuper vergeleken met de aankoop van een aandeel dat op haar piek staat. Real betaalt dus teveel. Ronaldo is op zijn top en gaat vanaf nu enkel minder presteren. Tussen 2003 en 2006 kocht voorzitter Florentino Perez een reeks supersterren waaronder Zidane, Roberto Carlos en David Beckham. Het team werd de 'Galacticos' gedoopt en de Koninklijke won in drie jaar... geen enkele prijs. Maar in die jaren verdubbelde de omzet van de witte club. Televisierechten, portretrechten, gages om vriendschappelijke wedstrijden te spelen... alles verdubbelde zowat in prijs en Real werd makkelijk 's werelds grootste voetbalclub. Tot spijt van wie het benijdt.

Juist daarom zijn er zijn ook believers. ‘Real Madrid is een content provider,' aldus de commercieel directeur van de Madrileense club. 'Net als Hollywoodproducers topacteurs nodig hebben om hun films aan de man te brengen, hebben wij de beste voetballers nodig'. In 2002 speelde Real al met de gedachte om elk doelpunt van het team via sms in bijna real time en via video op gsm door te sturen naar elke fan wereldwijd... tegen een prijsje. Nu die technologie stilaan maar zeker op punt staat lijkt de voetbalwereld een nieuw tijdperk in te stappen, waarvan deze beide transfers het startpunt zouden kunnen zijn.

De hefbomen binnen het voetbal lijke dus verre van uitgeput. De beste spelers zorgen voor hogere inkomsten uit televisierechten, merchandising, inkomtickets en straks ook video op gsm. Maar er is ook minder goed nieuws. Setenta, een bedrijf dat Premier League-voetbal op de buis brengt via een pay-per-view-systeem, heeft recent bescherming tegen zijn schuldeisers aangevraagd. Een mogelijk faillissement zal de biedingen voor de televisierechten onvermijdelijk doen zakken. 700% terugverdienen op de transfer van Cristiano Ronaldo, het equivalent van wat AC Milan aan Kaka verdiende, zou dan wel eens een herinnering uit het verre verleden kunnen worden.

Lees ook: 'Waarom topvoetballers meer mogen verdienen dan bankiers'

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies