Van der Veer (Shell): 'Onze advertenties zijn niet eerlijk'

Vorig artikel Volgend artikel

Van der Veer (Shell): 'Onze advertenties zijn niet eerlijk'

Jeroen van der Veer, de CEO van het olieconcern Royal Dutch Shell, heeft aan journalist George Monbiot van The Guardian toegegeven dat zijn bedrijf in gebreke is gebleven in haar communicatie naar de buitenwereld toe. Sinds jaren stuurt Shell de boodschap de wereld in dat het begaan is met hernieuwbare energie, maar van der Veer zegt nu in het interview het volgende : ‘Indien je  erg groot bent in olie en gas en relatief klein in alternatieve energie, en wanneer je dan dagelijks advertenties de wereld instuurt over die alternatieve energie en niet over 90% van je andere activiteiten, dan denk ik niet dat dit transparant en eerlijk is tegenover de markt.'

Voorlopig blijft het wel bij woorden, want in december voerde Shell opnieuw een campagne in de Britse krant The Guardian waarbij het bedrijf ongeveer suggereerde dat het de wereld zou redden. Van der Veer weigerde ook -tot vijftienmaal toe- een cijfer te plakken op de investeringen die Shell jaarlijks op vlak van  hernieuwbare energie doet. Een vraag over eventuele investeringen die Shell zou maken op zuiver ethische gronden bleef tot zesmaal onbeantwoord. Naar haar aandeelhouders toe blijft Shell wel eerlijk: in haar laatste jaarrapport komt het woord "hernieuwbare" niet één enkele keer voor.

[Gebaseerd op: Royal Dutch Shell plc - The Guardian]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies