Verkopen voorspellen via Google

Vorig artikel Volgend artikel

Verkopen voorspellen via Google

Internetdata kunnen helpen bepaalde economische statistieken te voorspellen vooraleer die beschikbaar worden. Dat zegt Hal Varian, professor economie aan de universiteit van Californië en toevallig ook Chief Economist bij internetzoekmachine Google. Samen met zijn collega bij Google, Hyunyoung Choi, onderzocht hij de verschillen in frequentie waarmee mensen bepaalde termen via Google opzoeken en kwamen ze tot de conclusie dat die verschillen de nauwkeurigheid van voorspellende economische modellen kunnen verbeteren.

Normaal worden dit soort cijfers -bijvoorbeeld de verkoop van wagens- slechts maandelijks door nationale statistiekenbureaus vrijgegeven. Google Trends daarentegen - de tool die de ingebrachte zoektermen per land in kaart brengt - wordt dagelijks ge-updated. Veranderingen in consumentengedrag kunnen dus worden voorspeld vooraleer officiële cijfers worden vrijgegeven.

De onderzoekers geven als voorbeeld de verkopen van SUV's (grafiek) in de VS. Wie de verkopen van deze wagens wilde voorspellen aan de hand van Google Trends-data kwam gemiddeld 18% dichter bij het uiteindelijke resultaat uit dan voorspellende modellen die geen beroep op deze data deden. Wie de zoekterm ‘Hong Kong' analyseert, ingebracht in landen als de VS, Groot-Brittannië, Australië en Indië, zal een goede voorspelling kunen maken van het aantal toeristen uit deze landen die binnenkort in de voormalige Engelse kolonie zullen landen.

Toch zijn er nog barsten in de theorie. De onderzoekers geven toe dat wie de verkoop van huizen wil voorspellen dat nauwkeuriger zal kunnen doen aan de hand van de zoekterm ‘vastgoedmakelaar' dan met de term ‘hypotheek'.

Maar alles wat de kristallen bol voorlopig transparanter maakt is welkom.

[Gebaseerd op: The Economist]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies